Produksi milik pasangan pelakon popular Aeril Zafrel dan Wawa Zainal, Respected Citizen tampil dengan karya terbaharu berjudul Klepet.

Filem ketiga yang diterbitkan Wawa Cosmetics itu bakal memulakan penggambaran pada Disember ini dan dijangka tayang pada Julai atau Ogos 2024.

Klepet merupakan filem bergenre komedi aksi yang akan menjalankan penggambaran sepenuhnya di Melaka dengan sokongan dana pelengkap Finas melalui Dana Kandungan Digital (DKD).

Jom semak apa yang menariknya tentang filem ini:

1. Idea percutian motohome

"Idea untuk buat filem apabila melihat tiada lagi filem yang berunsurkan motorhome atau caravan di Malaysia.

"Kerana genre yang sedia ada di pasaran, penonton sudah boleh jangka.

"Tambah lagi sekarang mood healing menjadi trend netizen, suka pergi perkhemahan dan camping," kata Aeril.

2. Meerqeen, Aedy Ashraf, Nadhir Nasar tunjang utama

"Bercakap soal pemilihan pelakon yang namanya sedang naik memang kami melihat dari sudut pemasaran, itu yang kami perlukan dan diambil kira.

"Kami yakin dengan pasukan produksi dan pelakon yang ada mampu untuk melonjakkan filem ini.

"Saya juga target boleh cecah RM6-7 juta kutipan. Saya bercakap berdasarkan logik," ujarnya.

3. Pelakon Ukraine

Selain Aedy Ashraf, Meerqeen dan Nadhir Nasar, Klepet turut dibintangi Joey Daud, Adlin Aman Ramlie, Namie dan Eric Fauzi.

Sementara itu, turut menampilkan wajah baharu seperti Arfie Shah dan Darina Porhun.

"Saya sangat berbangga menjadi sebahagian daripada produksi filem ini dan bertuah sebenarnya dapat bekerja bersama individu yang hebat. Pastinya ini menjadi pengalaman bermakna saya," kata Darina.

A post shared by Darina Porhun (@darinaporhun)


4. Pengarah animasi

Filem ini diarahkan oleh pengarah yang bakatnya tidak perlu disangkal lagi kerana pernah terlibat secara langsung dalam animasi tempatan dan luar negara termasuk syarikat studio terkenal iaitu Indra Putra.

Sebelum ini, beliau pernah terlibat dalam CGI untuk filem CJ7, Spiderman dan Life of PI.

5. Telan belanja RM2.1 juta

"Filem ini dijangkakan menelan belanja sekitar RM2.1 juta," tambah Wawa Zainal.

Selain itu, Klepet bakal menjalani penggambaran sekitar 18 hari di Melaka.

Sinopsis Klepet

Tiga orang sahabat Paly, Jany dan Wadi yang sedang menikmati percutian mereka bersama-sama Kumpulan Motorhome menjadi huru-hara dengan kedatangan Lola iaitu seorang gad raine yang melarikan diri daripada kumpulan penculikan (scammer) iaitu Yak dan Jud.Lo la dipukul pengsan oleh Paly kerana terkejut melihat kelibat Lola yang dipenuhi darah.

Dalam masa yang sama seorang pemain saksofon istimewa turut menyertai Paly, Jany dan Wadi yang telah ditinggalkan oleh band-nya. Hajat Paly untuk menyelamatkan Lola dengan membawa Lola ke klinik tidak dipersetujui oleh Wadi.

Keadaan menjadi lebih teruk lagi apabila mereka terlanggar Hitman iaitu pembunuh misteri yang membawa wang tunai yang sangat banyak. Paly terlihat wang itu lalu mencurinya dan menyimpannya di dalam Motorhome mereka, ketika Hitman sedar dia mendapati wangnya dicuri oleh pemilik Motorhome tadi. Kini Paly, Jany dan Wadi diburu pula oleh Hitman.

Kerana takut dikesan mereka bertiga bercadang mencuci wang tersebut kepada seorang ketua sindiket haram iaitu Lawi. Namun keadaan menjadi huru hara kerana Wadi dan Jany telah salah memberi wang tersebut kepada orang yang salah. Dalam masa yang sama Lola tersedar dan melarikan Motorhome mereka.

Sehingga kesemua watak bertemu di antara mereka lalu bermula adegan kejar mengejar Motorhome tersebut. Hitman, Yak dan Jud. Rawi, Paly, Jany, Wadi dan Alfi mula mengejar Lola. Setiap da mereka mempunyai matlamat masing-masing.

Dapatkan Paly, Jany dan Wadi mengejar Lo untuk mengambil semula Motorhome mereka?