Bekas vokalis ST12, yang terkenal dengan nama komersialnya, Charly baru baru melahirkan rasa kesal apabila nama asalnya diubah seseorang dalam laman web Wikipedia.

Nama asli penyanyi yang juga merupakan seorang komposer dari Bandung, Indonesia ini adalah Muhammad Charly Van Vouten.

Namun, dia baru menyedari kalau ada orang yang telah mengubah nama asalnya, Muhammad Charly Van Houten kepada Muhammad Casmali Parli dalam laman web tersebut sejak tahun 2017.

Hal itu membuat ramai yang keliru dengan kesahihan sebenarnya sehingga menerima ejekan daripada segelintir warganet.

Charly menegaskan, Muhammad Casmali Parli bukanlah namanya. Dia juga berkeras memberitahu nama asal yang diberikan kedua ibu dan bapanya adalah Muhammad Charly Van Vouten.

"Nama aku memang Muhammad Charly Van Houten, bukan Muhammad Casmaniparly. Tapi dalam kebanyakan laman web dan artikel terkini, banyak yang menuliskan nama asal aku adalah Muhammad Casmali Parli," ungkapnya kesal seperti dilaporkan Detikcom.

Menurut Charly, kerana kesilapan itu, dia sering diejek kerana sengaja menukarkan nama asalnya kedengaran lebih hebat berbanding yang kononnya telah diberikan ibu bapa.

Dia mengaku sampai dibuli warganet yang mengutuknya dengan mengatakan dirinya sebagai poyo.

"Ingat! Jangan sesuka hati merubah data peribadi seseorang. Nama bagi aku adalah doa dan harapan yang diberikan kedua orang tua kita dengan penuh kasih sayang.

"Untuk pertama kalinya aku berani bersumpah demi Tuhan yang maha agung, kedua orang tua, Isteriku dan anak anakku Bahwa Nama Aku Dari Lahir sampai Sebesar ini Adalah MOHAMAD CHARLI PANHOTEN Bukan Casmali Parli. Dan nama panggilan sewaktu kecil di Kampung Itu LiLi," tulis Charly dalam Instagramnya.

Selepas menyuarakan rasa kesalnya, kini laman web tersebut kembali menukar nama Muhammad Casmali Parli kepada Muhammad Charly Van Vouten.

Wikipedia kemudian mencatatkan, kejadian berubahnya nama asal vokalis Setia Band itu sebagai vandalisme.

Instagram: @charly_setiaku