Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan semua perkhidmatan pengangkutan awam di bawah kendalian RapidKL bakal diberikan tambang percuma selama sebulan bermula hari ini.

Berita gembira itu disampaikan ketika pembukaan rasmi Transit Aliran Massa (MRT) Laluan Putrajaya Fasa Satu, hari ini.

“Sempena pembukaan rasmi MRT Laluan Putrajaya Fasa Satu, saya dengan sukacitanya mengumumkan pemberian perkhidmatan percuma bagi semua pengangkutan awam di bawah kendalian RapidKL iaitu MRT, LRT, BRT, Monorel serta bas RapidKL selama sebulan bermula hari ini," kata beliau.

Dalam pada itu, perlancaran stesen MRT Laluan Putrajaya Fasa Satu ini membabitkan 17.5 kilometer (km) meliputi 12 stesen termasuk tiga stesen yang pada asalnya sebahagian daripada MRT Laluan Kajang.

Sembilan stesen baharu yang dibuka ialah Damansara Damai, Sri Damansara Barat, Sri Damansara Sentral, Sri Damansara Timur, Metro Prima, Kepong Baru, Jinjang, serta Sri Delima dan Kampung Batu.

Turut menyambut baik pengumuman YAB Perdana Menteri mengenai tambang percuma ini, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) juga turut memberikan perkhidmatan percuma kepada perkhidmatan KTM Komuter di 57 rangkaiannya bagi laluan Lembah Klang.

"Laluan ini meliputi Batu Caves - Pulau Sebang (Tampin), Tanjung Malim - Pelabuhan Klang dan sebaliknya termasuk perkhidmatan Skypark Link yang beroperasi untuk laluan antara KL Sentral ke Terminal Skypark, Subang," kata KTMB menerusi satu kenyataan rasmin dikeluarkan.

Tambah KTMB lagi, pengguna yang menggunakan kad Touch n Go perlu mengimbas kad tersebut di pintu masuk dan pintu keluar bagi tujuan pemantauan dan rekod. Untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi pusat panggilan KTMB.