Kumpulan nasyid UNIC, berdepan dengan situasi cemas apabila bagasi mereka tidak dijumpai ketika menunggu di bahagian memungut beg sebaik tiba di Ireland, Dublin kemarin.

Selepas tiga jam menunggu dan membuat laporan, UNIC diberitahu bagasi mereka hampir dibawa ke Paris kerana kesilapan teknikal sebuah syarikat penerbangan.

"Ketika kami sampai ke tempat pungutan bagasi, kami mendapati ia sudah ditutup dan terpaksa menunggu lebih tiga jam.

"Kemudian kami pun membuat laporan ke bahagian ‘Lost & Found’ dan pihak syarikat penerbangan mengaku kesilapan teknikal itu berpunca daripada salah faham pihak mereka.

"Rupanya boarding pass kami sahaja ke Dublin tetapi beg kami ke Paris.

"Memanglah kami dijadualkan ke Paris tetapi selepas berada di Dublin, kami ada program di Lyon terlebih dulu, kemudian barulah ke Paris.

"Mungkin sebab itulah mereka keliru dan mujurlah pihak syarikat penerbangan memaklumkan penerbangan ke Paris belum berlepas dan bagasi kami sempat dikeluarkan," kata salah seorang ahli UNIC, Najdi.

Najdi yang dihubungi Gempak berkata program kumpulan UNIC dan Muslim Care Malaysia bersama pelajar Malaysia di Dublin juga hampir dibatalkan susulan insiden itu.

UNIC dan MuslimCare ke beberapa negara Eropah bersempena program #PeaceForYemen dan Jelajah Kemanusiaan Eropah selama seminggu untuk menjalin hubungan dengan komuniti dan pelajar Malaysia di sana.

Ia adalah usaha untuk mengumpul dana misi bantuan 'Peace for Yemen' yang mensasarkan RM1 juta.

Selain Najdi, UNIC turut dianggotai oleh Fakhrul dan Bazli.