Pelakon Catriona Ross menjadi salah seorang tetamu dalam program bual bicara milik Astro Gempak, #Sembang Tepi Kak Gee.

Menariknya, dalam episod kelima tersebut, Catriona berkongsi pengalamannya kepada pakar psikologi klinikal Akif Basri dalam judul Trauma.

Seperti diketahui umum, Catriona atau terkenal dengan watak alter egonya, Kak Kek pernah terbabit dalam kemalangan ngeri pada tahun 2007.

Akibat kemalangan tersebut, Catriona mengalami kecederaan teruk termasuk patah kaki, retak tulang rusuk dan beberapa kecederaan lain.

Mengimbas kembali tragedi yang cukup terpahat dalam dirinya, Catriona memberitahu saat kejadian, dia dalam perjalanan menemani temannya pulang ke kampung.

"Kejadian berlaku pada April 2007. Saya ingat lagi waktu itu saya tidur. Sedar sedar saya sudah tercampak keluar dan berada di atas jalan raya.

"Saya nampak kereta kami jauh dan kecil sangat. Saya hanya dengar kawan saya minta maaf.

"Apabila saya cuba bangun, saya pandang bawah. Saya nampak kaki sudah patah. Saya terus pengsan," cerita Catriona yang hanya sedar setelah selesai menjalani pembedahan pertama di sebuah hospital 14 tahun lalu.

Menurut pelakon kelahiran Kelantan ini, keadaan dirinya pasca kemalangan sangat teruk.

"Sampai ada pelawat yang datang tanya 'kenapa boleh jadi teruk macam ni'? Saya tak mintakan, jadi saya jujur kepada diri sendiri, saya fokus macam mana pulih," katanya.

Salah satu kenyataan yang harus diterima dengan sangat pedih pada waktu itu adalah selain keadaannya yang cedera teruk, seorang doktor pakar memaklumkan kesan jangka panjang yang akan dialaminya.

"Ada pakar beritahu saya terhempap tulang punggung. Saya tidak dapat hamil kalau menikah. Itu merupakan sebuah tamparan buat saya.

"Tapi saya tak boleh benci dan marahkannya. Saya kena fight sebab saya percaya Allah maha berkuasa," katanya bersungguh sungguh.



Tanpa menyesali apa yang terjadi, Catriona berbisik kepada dirinya agar bangkit dan bersemangat untuk pulih. Apa lagi saat kejadian, dia baru berusia 27 tahun.

"Saya kena jadi duta pada diri sendiri. Tak apa ini ujian Allah, jika saya tak kuat, body akan ikut saya.

"Saya tak mahu hidup saya berakhir seperti ini pada usia 27 tahun. Jadi saya memusingkan
yang negatif kepada positif," kata Catriona penuh semangat.

Dek kerana sikap positif dan kuat semangatnya, Catriona kemudian pulih daripada kecederaan kesan kemalangan termasuk boleh berjalan seperti biasa.

Dia juga mengaku tidak trauma dan boleh kembali memandu selepas mengalami kemalangan.

Dan hal yang sangat membuat dirinya bersyukur adalah selepas dua tahun kemalangan, dia bertemu jodoh dan menikah dengan penerbit dan pengarah rancangan televisyen Astro, Shaharuddin Mokhtaruddin.

Mereka kini dikurniai tiga cahayamata iaitu dua lelaki dan seorang perempuan dengan salah seorangnya adalah anak istimewa, autisme.

Sementara itu dalam episod sama, Akif turut mengupas mengenai trauma yang menurutkan boleh
membawa kepada beberapa masalah kesihatan mental seperti stres pendek, anxiety atau depresi.

Beliau juga memberi tips bagaimana untuk menangani masalah Trauma kepada semua. Nak tahu apa lagi yang dikongsikan?

Jangan lupa saksikan #Sembang Tepi Kak Gee yang bersiaran setiap Khamis di platform Gempak pukul 9 malam atau setiap Isnin pukul 9.30 malam di saluran Astro Ria (104) atau strim di Astro Go dan On Demand.

Instagram: @catrionabrianross