Single terbaru, Tinggal Sejarah meninggalkan kenangan mendalam buat penyanyinya, Boh Sharif yang mencipta lagu tersebut ketika berada dalam penjara.

Jelasnya, dia mendapat ilham menghasilkan lagu itu pada tahun 2000. Lagu itu dianggap istimewa selepas timbul kesedaran dan keinsafan dalam diri ketika berada di sana.

"Lagu ini seperti saya meluahkan perasaan. Pada masa itu, saya cuma ketuk-ketuk di dalam sel gelap sehingga mendapat idea untuk menghasilkan lagu ini," katanya kepada Astro Gempak.

Sambungnya, dia yang berasal dari Singapura dikenakan penjara dalam sel gelap selama 2 minggu kerana kesalaan bergaduh di dalam penjara.

Dia dijatuhkan hukuman penjara selama 25 tahun bersama 15 sebatan atas kesalahan mengedar dadah.

"Memang pada masa itu, saya tidak dapat buat apa-apa kerana suasana gelap. Cuma malam buka lampu dan juga pada watu makan buka lampu sekejap.

"Sampaikan nak pergi ke tandas pun kena meraba-raba. Apabila duduk seorang diri, macam-macam gambaran datang sehingga timbul kesedaran dan penyesalan lalu tercipta lagu ini," katanya.

Ujarnya, dia mempunyai 2 dan 3 lagu baru lain yang dihasilkan ketika dalam tirai besi itu sebelum dibebaskan pada tahun 2013.

"Bila saya keluar dari sel gelap itu, lirik lagu baru ini saya masih ingat dan kemudian saya tulis," katanya.

Anak kepada komposer Ahmad Wan Yet pada mulanya menyanyi sekadar suka-suka sebelum sebelum masuk penjara.

"Kalau buat kerja dalam penjara, saya boleh pinjam gitar. Jadi, saya siapkan kod dan kemudian pinjam gitar untuk main.

"Saya ingin berkongsi pengalaman saya berada di penjara dalam lagu ini. Sebelum ini saya tidak tahu dengan siapa saya mahu luahkan perasan sehingga memghasilkan lagu ini," katanya

Teks oleh: Elrafaei Sapi

Foto: Astro Gempak