Bekas supermodel Linda Evangelista membuat pengakuan yang mengejutkan kepada para pengikut di Instagram dan peminatnya dalam pentas peragaan.

Wanita yang kini berusia 56 tahun mengaku telah hilang pekerjaan sejak sekitar tahun 2016 selepas dia mengalami kemurungan teruk dan takut bertemu orang kerana kegagalan pembedahan plastik yang dilakukan sebelumnya.

Oleh yang demikian, model kelahiran Kanada itu memfailkan saman berjumlah $50 juta atau sekitar RM209 juta kepada Zeltiq Aesthetics yang didakwa gagal menjelaskan implikasi terhadap prosuder yang dijalankan di pusat kecantikan tersebut.

"Kepada semua pengikut dan peminat yang tertanya ke mana menghilang saya selama ini, jawapannya adalah kerana saya telah mengalami 'kecacatan teruk' yang diakibatkan oleh Zeltiq's CoolSculpting selepas melakukan prosuder kecantikan dan ia sama sekali tidak seperti yang dijanjikan," tulis model ini seperti dilaporkan CNN.

Model yang cukup terkenal pada tahun 1990an ini mendakwa dia telah melakukan posuder membuang lemak termasuk pada bahagian peha, dagu dan abdomen sekitar lima tahun lalu iaitu di antara tahun 2015 dan 2016.

Namun selepas melakukan prosuder tersebut, dirinya telah menderita kesan sampingan teruk yang dikenali sebagai paradoxical adipose hyperplasia (PAH). PAH menyebabkan bahagian tubuh yang melakukan prosuder kecantikan mengalami bengkak atau benjolan.

"PAH bukan sahaja menghancurkan saya, tetapi membuat kehidupan saya diselubungi kemurungan yang teruk dan kesedihan melampau.

"Saya juga berada pada tahap terendah dalam kehidupan. Proses ini memyebabkan saya selalu menyembunyikan diri dan mengelak daripada bertemu orang," dakwanya lagi.

Lantaran itu dia telah hilang sumber pendapatan sejak tahun 2016 kerana kecacatan yang dialami.

Evangelista memfailkan saman tersebut pada Selasa di Mahkamah Persekutuan New York dengan alasan Zeltiq Aesthetics telah gagal memberitahu pengguna mengenai kesan sampingan terhadap pembedahan kecantikan yang dilakukan, memberi penjelasan iklan yang tidak tepat dan mengabaikan pengguna.

Zeltiq Aesthetics, unit dari Allergan Aesthetics dan anak syarikat AbbVie bagaimapaun belum memberi sebarang respon.

Kredit Foto: The Sun
Instagram: @lindaevangelista