Nama pelakon popular Thailand, Bright Vachirawit tiba-tiba meraih perhatian netizen apabila dia didakwa terlibat dengan penyalahgunaan dadah, selain dituduh berselingkuh dan melakukan kekerasan kepada ibunya dan juga kekasih.

Tuduhan tersebut dimuat naik oleh seorang individu menerusi laman sosial Facebook beserta gambar-gambar di sebuah kondominium dengan wajah yang dikaburkan dan mesej perbualan yang berbicara mengenai luka lebam.

Menerusi salah satu gambar, beberapa orang membuat kesimpulan bahawa kondominium berkenaan merupakan milik pelakon F4 Thailand: Boys Over Flower itu berdasarkan corak pada jam dinding.

Sudah tentu khabar angin ini menimbulkan kemarahan peminat. Mereka kemudian mengumpul segala bukti penyebaran berita palsu tersebut dan melaporkan kejadian ini kepada pengurusan Bright.

Berikut merupakan fakta yang dikemukan oleh peminat:

- Bright telah berpindah daripada kondominium yang dinyatakan sejak tahun 2021 dan kini telah memiliki rumah sendiri
- Ketika itu, Bright masih berambut pendek seperti dalam foto, dan dia telah putus dengan bekas kekasihnya
- Beberapa unit kondominium boleh sahaja memiliki perabot yang sama
- Sebuah bilik kondominium boleh disewakan kembali dengan 'Fully Furnished'
- Bright sangat menyayangi ibunya, sehingga tidak mungkin dia melakukan kekerasan

Bagi menjernihkan keadaan, pengurus Bright, menerusi Cloud 9 Entertainment memuat naik kenyataan di media sosial. Menerusi kenyataan tersebut, pihak pengurusan memberitahu yang semua khabar angin mengenai aktor itu sebagai berita palsu.



Tindakan itu juga dianggap melanggar undang-undang dengan menyebarkan fitnah sehingga menyebabkan kerugian dan bakal mengambil tindakan undang-undang tanpa kompromi.

Peminat juga memberi respons yang baik terhadap kenyataan tegas itu dan menunggu berita baik daripada syarikat pengurusan Bright. Malah beberapa individu yang sebelum ini menyebarkan berita palsu dilihat memadamkan posting mereka dan menulis permohonan maaf di media sosial masing-masing.

Sumber: Instagram Enthaisiast_id