Personaliti terkenal dan Angkasawan Negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor berkongsi momen sebak ketika menghantar anak sulungnya, Sophea Isabella masuk ke asrama, Kolej Genius Permata Pintar Negara (KPPN).

Menerusi perkongsian di Instagram akaun miliknya, memaparkan momen Sophea Isabella berpelukan bersama enam adik-beradiknya dan suasana di sekitar kawasan asrama tersebut.

Menurut bapa kepada tujuh cahaya mata itu, dia berasa sangat berat hati untuk melepaskan anak sulungnya itu kerana ia merupakan kali pertama mereka berjauhan namun harus dilakukan demi masa depan anaknya.

A post shared by Sheikh Muszaphar Shukor (@drsheikhmuszaphar)

"Ini kali pertama buat Bella dan kami sebagai ibu bapa. Dr Halina (isteri) sudah bergenang air mata. Sukar untuk dilepaskan, tetapi kami perlu kuat.

"Semoga Allah melindungi Bella sepanjang perjalanan dia, semoga dia tenang. Demi ilmu pengorbanan harus dilakukan.

"Kami menyediakan anak-anak kami untuk masa ini. Untuk berdikari dan kuat. Meninggalkan sarang semata-mata untuk menimba ilmu. Tetapi apabila tiba masanya, ia amat sukar," tulis nya pada ruangan kapsyen.

Dalam pada itu, menjengah di ruangan komen rata-rata netizen turut sebak dan sempat menitipkan kata-kata semangat buat Sophea Isabella.

"Saya pulak menangis hahaha rasa macam anak sendiri. Dah besar dah Bella.

"Saya pula nak nangis doc. Follow story doc ni dari Bella kecik, cepat je tengok dia membesar and dah nak tinggalkan parents.

"Alahai kita pulak yang sebak. All the best Bella.

“Good luck Bella. Saya pasti mesti Bella boleh adapt dengan cepat," komen beberapa netizen.

Sekadar info, sebelum ini Sophia Isabella telah berjaya menerima tawaran dari tiga institusi pendidikan hebat secara serentak iaitu Kolej Yayasan Saad, Kolej Tunku Kurshiah dan Kolej Genius Permata Pintar Negara dan Dr. Sheikh Muzaffar telah memilih KPPN selepas hasil daripada perbincangan sekeluarga dan solat istikharah.