Semua pelanggan Astro boleh menikmati EE British Academy Film Awards (BAFTAs) 2022 secara langsung dari Royal Albert Hall, London, pada Isnin, 14 Mac 2022, jam 2 pagi untuk karpet merah dan pada jam 3 pagi untuk anugerah secara langsung, di TV melalui SHOWCASE MOVIES (Saluran 413) atau strim melalui Astro GO.

Pelanggan juga boleh menikmati siaran ulangan pada hari yang sama, jam 8 malam untuk karpet merah dan pada jam 9 malam untuk anugerah melalui SHOWCASE MOVIES (Saluran 413) atau melalui Astro GO.

BAFTA, salah satu anugerah filem terbesar akan dihoskan oleh Rebel Wilson, pelakon dan pelawak yang terkenal dengan filem popular seperti Bridesmaids dan Pitch Perfect, yang akan menyampaikan lebih daripada 20 anugerah kepada pemenang.

Pelanggan Astro boleh menikmati filem-filem yang dicalonkan menerusi BAFTA, termasuk:

- Dune (11 pencalonan) dan The Matrix Resurrections (2 pencalonan) melalui On Demand dan Astro GO.

Dune mengisahkan Paul Atreides yang tiba di Arrakis selepas bapanya menerima pengurusan planet berbahaya itu. Walau bagaimanapun, huru-hara berlaku selepas pengkhianatan kerana pasukan bertembung untuk mengawal ‘melange’, sumber yang berharga.

- The Power of The Dog (8 pencalonan), The Lost Daughter (2 pencalonan) dan Don’t Look Up (4 pencalonan), disediakan di Netflix melalui Ultra Box.

The Power of The Dog menceritakan seorang penternak yang mendominasi bertindak balas dengan kekejaman mengejek apabila abangnya membawa pulang isteri baru dan anaknya, sehingga berlakunya perkara yang tidak dijangka.

-The French Dispatch (11 pencalonan), The Eyes of Tammy Faye dan Enchanto, kedua-duanya dengan 1 pencalonan setiap satu, di aplikasi Disney+ Hotstar atau laman rasmi.

The French Dispatch pula mengisahkan sepucuk surat cinta kepada wartawan yang terletak di pos luar sebuah akhbar Amerika di sebuah bandar fiksyen Perancis abad ke-20.