Berita

ERA Tetap Nombor Satu, JoHaRa Pagi ERA Pecah Rekod Segmen Paling Lama

Elrafaei Sapi
13/06/2018
08:31 MYT
Stesen radio ERA berjaya pecah rekod sebagai stesen radio nombor satu negara apabila terkini meraih 6.8 juta pendengar.
Pengurus Kandungan Rangkaian Astro Radio (Era, Sinar, Gegar dan Zayan), Nazri Noran berkata, ini adalah pencapaian terbaik stesen tersebut sejak beroperasi 20 tahun lalu.
"Pada tahun 2000, ERA meraih 4 juta pendengar manakala paling tinggi iaitu 6.5 juta pendengar pada tahun 2005," katanya kepada Astro Gempak.
Ujarnya, sambutan positif pendengar ini turut didorong dengan perkembangan kandungan digital dan lagu yang banyak berubah sejak beberapa tahun lalu.
"Paling membanggakan adalah segmen JoHaRa Pagi ERA yang masuk 7 tahun juga pecah rekod sebagai segmen pagi yang bertahan lama," katanya.
Akuinya, pencapaian segmen berkenaan yang dikendalikan Johan, Ray dan Haniff masih kekal relevan pada pendengar di ERA.
"Johan sangat serasi dengan Ray dan Hanif meskipun kedua penyampai itu bukan pelawak tetai gandingan mereka menjadikan segmen itu cukup menghiburkan.
"Segmen pagi membawa konsep lawak pernah dibawa ERA ketika bersama arwah Din Beramboi dan Datuk Aznil Nawawi. Namun, cabaran kali ini adalah pada Johan apabila dia perlu kelakar setiap hari," katanya.
Tambahnya, pencapaian ERA didorong perubahan yang dilakukan berdasarkan daripada kritikan pendengar yang diterima.
"Pengalaman pendengar ketika ini bukan hanya setakat mendengar radio tapi menjiwai. Adanya ERA Digital Music Award dan kandungan digital menerusi media sosial seperti Facebook dan Instagram menarik minat pendengar untuk berhibur.
"Malah, ERA masih memberi ruang pada lagu baru dibawa ke platform digital dan terus memberi fokus pada lagu artis tempatan," katanya.
Memberi tumpuan pada kelompok pendengar muda berusia 30 tahun ke bawah, ERA juga memperbanyakkan kandungan digital seperti video sebagai hiburan pada pendengar.
Teks oleh: Elrafaei Sapi
Foto: IG @haniff_hamzah
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Nabil Ahmad Mohon Cuti Dengan Bos ERA Guna Billboard Gergasi - "Saya Dah Lama Minta, Tapi Susah Nak Lulus"

gempak
17/07/2024
16:55 MYT
Penyampai radio ERA Nabil Ahmad tampil dengan aksi unik memohon cuti dengan majikannya, Dhen, menggunakan papan layar iklan gergasi di Bukit Bintang.
Hiburan

Cik B Dedah Asal Usul Panggilan, Trauma Dengan Nama Penuh - “Orang Tak Panggil Nama Sebenar Saya Sebab…”

gempak
28/06/2024
05:03 MYT
Anak usahawan popular, Datuk Seri Vida iaitu Cik B bercerita tentang asal usul nama panggilannya menerusi satu temu bual santai dalam segmen 3 Pagi ERA.
Viral

"Sengsara Dia Buat Saya Bahagia!" - Wanita Bangga Rembat Suami Kakak Sendiri, Simpan Dendam Sejak Kecil

gempak
27/06/2024
00:55 MYT
Topik hangat di media sosial pada ketika ini adalah mengenai perkongsian kisah wanita dikenali sebagai Linda yang merampaa kebahagiaan kakak sendiri disebabkan perasaan dendam.
Hiburan

“Kalau Papa Tak Balik, Ingat Siapa Kena Jaga…” - Pesanan Johan Untuk Anak Sebelum Berangkat Tunai Haji Buat Netizen Sebak

gempak
17/06/2024
06:55 MYT
“Kalau papa tak balik, ingat siapa kena jaga adik-adik,” Itulah pesanan pengacara dan pelawak Johan untuk anak-anaknya sebelum berangkat ke Tanah Suci bagi menunaikan ibadah haji.
Hiburan

Johan Hampir Terlepas Pesawat Tunai Haji

gempak
10/06/2024
02:01 MYT
Johan Raja Lawak hampir terlepas pesawat untuk tunai haji selepas wujud işu tentang status visa haji beliau gara-gara kekeliruan nama pada visa miliknya itu.