Satu hal yang menjadi daya penarik bagi seekor kucing adalah bulunya. Hal ini kerana, bulu kucing yang sihat dan cantik merupakan cerminan terhadap cara penjagaan yang sempurna oleh tuan empunya.

Namun, tahukah anda, untuk mendapatkan bulu kucing yang sihat dan cantik, pemilik haiwan kesayangan tidak hanya perlu bergantung pada cara penjagaan luaran semata-mata?

Sebaliknya, perawatan secara dalaman terutama dari segi cara penjagaan makanan serta diet yang betul perlu diberi perhatian, agar hasilnya nanti dapat dilihat pada si ‘anak bulus’ yang dicintai!
Asid lemak Omega-3 dan Omega-6 adalah bahagian penting dalam diet mana-mana mamalia. Kedua-duanya membantu membina dinding membran sel dan membantu jantung untuk berfungsi dengan baik. Dua elemen ini penting untuk menyalurkan nutrisi ke bulu kucing anda, bagi menjadikannya sihat, berkilat dan kuat.

Berikan kucing anda sekitar dua sudu besar tuna atau salmon sekali seminggu bagi bekalan Omega-3 dan Omega-6 yang optimum, agar bulunya lebih kuat dan tidak mudah gugur. Manambahkan minyak ikan dan biji rami pada diet harian si comel juga dapat membantu menyihatkan bulu kucing anda.

Selain Omega-3 dan Omega-6, penambahan protein dalam diet juga merupakan salah satu cara untuk menguatkan bulu kucing. Hal ini kerana, komposisi bulu itu sendiri terdiri daripada 90 peratus protein, jadi memberikan kucing anda protein secukupnya dapat membantu mencantikkan bulu haiwan kesayangan anda.

Banyak makanan kucing di pasaran kaya dengan daging ayam dan lembu. Cuma pastikan ia tidak mengandungi bijirin, jagung dan gandum dalam kadar yang tinggi.

Ingin pastikan kucing kesayangan anda sentiasa terjaga dan dilindungi? Dapatkan manfaat insurans sama seperti insurans manusia menerusi Oyen Pet Insurance.



Menerusi pelan tersedia, anda bakal mendapat perlindungan yang pantas, tuntutan yang mudah dan nilai perlindungan tinggi. Ketahui lebih lanjut tentang tawaran Oyen Pet Insurance https://www.oyen.my/campaign/astro. Setiap pembelian, anda akan dapat hadiah istimewa pouch Oyen.