,
Gaya Hidup

#FOODIESLIFE: Kenapa ‘Clean Eating’ Tak Selalunya Bagus?

Gempak
12/07/2024
18:55 MYT
Clean eating selalu dinilai sebagai salah satu pola makan paling menyihatkan sekaligus dapat membantu menurunkan berat badan. Namun, pola makan sebegini tidak selalu baik kerana beberapa alasan.
Seperti yang dilaporkan di laman web Fakulti Kesihatan Awam Universiti Airlangga, clean eating merupakan diet dengan makanan yang diproses secara minimum.
Justeru, makanan yang diambil masih segar dan belum banyak kehilangan nutrisi.
Terdapat beberapa sumber makanan semulajadi dengan pemprosesan yang minimum, seperti buah-buahan, sayur-sayuran, protein sayuran, kacang dan minyak sayuran.

Sebab mengapa makan bersih tidak selalu baik?

Melaksanakan pemakanan bersih tidak semestinya sesuai untuk semua orang dan tidak semestinya sihat untuk mereka.

ARTIKEL BERKAITAN: Zarina Anjoulie Tak Malu Mengaku Pernah Buat Pembedahan Plastik - “Apa Yang Buat Rasa Hina, Potong Usus Tapi Dia Claim Diet”

ARTIKEL BERKAITAN: Kelly Clarkson Mengaku Makan Ubat Kurus: “Tapi Bukan Ozempic”

ARTIKEL BERKAITAN: Hariz Hamdan Pernah Diejek Gemuk, Berat Badan Cecah 98 Kilogram Ketika Usia 14 Tahun

ARTIKEL BERKAITAN: Diana Danielle Tolak Bariatrik, Percaya Kurus Secara Semulajadi - “Bukan Saya Tak Boleh Turun Berat Cuma…”

ARTIKEL BERKAITAN: Kongsi Diet Sihat, Netizen Ambil Peluang ‘Usik’ Khairul Aming - “Raya Nanti Kau Nak Kurus Sorang Ke?!”

Menurut Medical News Today, sesetengah orang boleh mengembangkan obsesi untuk mencari makanan paling bersih sehingga menghukum diri mereka secara mental atau fizikal jika mereka makan sesuatu yang mereka tidak percaya adalah bersih.

Sesetengah pakar perubatan memanggilnya sebagai fiksasi orthorexia nervosa, yang boleh diterjemahkan sebagai "penetapan pada makanan yang betul."

Menurut artikel dalam jurnal Social Science & Medicine, banyak diet pemakanan bersih berada di bawah panji orthorexia. Walaupun penghidap orthorexia nervosa boleh makan makanan yang sihat, penetapan mereka pada makanan ini adalah tidak sihat.
Sesetengah orang mungkin mula mengasingkan diri daripada orang lain kerana mereka terlalu fokus pada diet mereka dan takut dikritik oleh mereka yang tidak mengikuti diet.
Akhirnya, ingat bahawa terdapat beberapa corak pemakanan yang boleh anda amalkan untuk kekal sihat. Rundingan dengan pakar masih paling disyorkan supaya kita boleh memilih diet yang betul. Jika seseorang telah mengamalkan sikap tidak sihat terhadap pemakanan, maka adalah penting untuk berjumpa doktor.
Sumber: Kompas
Topic Berkaitan
Must-Watch Video