Sebuah lagi pemandangan cantik dan jarang berlaku tercipta di padang pasir di Arab Saudi.



Padang pasir yang diketahui memang tandus selama ini bertukar wajah apabila mula dirimbuni bunga Lavender yang membuat pemandangan menjadi warna ungu.

Pemandangan indah tersebut mula terbit selepas berlakunya hujan lebat sekaligus membuat banyak tumbuh-tumbuhan mekar di padang pasir atau gurun.

Al Arabiya melaporkan, pemandangan rimbunan bunga Lavender tersebut dapat dilihat di kawasan kota Rafha, utara Arab Saudi.



Seorang guru pencen berusia 50 tahun, Muhammad al Mutairi yang sanggup memandu sehingga enam jam untuk melihat dan menikmati pemandangan tersebut berkata ia adalah sebuah fenomena yang cukup luar biasa.

“Tidak ada yang menyangka akan terjadi adegan (bunga Lavender subur di padang pasir) di Arab Saudi,” katanya.

Bunga-bunga Lavender tersebut hidup dengan cukup subur di sekitar kota Rafha di perbatasan Iraq sehingga menjadi tarikan dan ada pelancong yang menghabiskan masa dengan piknik di sana.

Sementara itu seorang pengunjung yang datang dari kota Riyadh, pemandangan bunga Lavender memang terjadi dalam tempoh 15 hingga 20 hari dalam setahun kesan daripada hujan lebat.

“Pemandangan ini berlangsung dari 15 hingga 20 hari dalam setahun, dan kami datang ke sini khusus untuk menikmatinya,” kata Nasser al Karaani.

Terdahulu, pemandangan padang pasir di Arab Saudi ditumbuhi rumput berwarna hijau dan subur menjadi viral di media sosial beberapa bulan lalu. Fenomena itu juga terjadi dipercayai kerana taburan hujan yang sangat tinggi.