Sekurang-kurangnya 146 orang meninggal dunia dan lebih 150 yang lain cedera dalam rempuhan orang ramai di laluan sempit di ibu kota Korea Selatan, Itaewon pada Sabtu.

Daerah yang popular dengan hiburan waktu malam di Korea Selatan itu bertukar menjadi mimpi ngeri ketika sambutan perayaan Halloween yang disambut meriah pada mulanya.

Memetik laporan The Korea Herald, pihak bomba tempatan menerima laporan mengenai ramai mangsa yang mengalami kesukaran bernafas sekitar pukul 10.22 malam Sabtu akibat dari rempuhan itu.




146 meninggal dunia, 101 telah dihantar ke beberapa buah hospital dan lebih 45 mangsa lain dibawa ke gimnasium tertutup berhampiran untuk rawatan susulan. Namun, jumlah sebenar masih disiasat.

Kebanyakan mangsa yang meninggal dunia berusia 20-an.

Kat Ketua Siasatan Jenayah Polis Yongsan, Choi Eul-cheon, tiada dadah dikesan dari tempat kejadian.

"Pihak kami tidak menemui sebarang dadah berdasarkan laporan yang diterima," ulasnya.

Difahamkan, daerah terbabit telah menerima lebih 100,000 kunjungan pelawat pada Sabtu untuk meraikan Halloween tanpa memakai sebarang pelitup muka mahupun penjarakan sosial.

Presiden Korea Selatan, Yoon Suk-yeol berkata, semua pihak perlu memainkan peranan untuk menyiasat insiden yang berlaku.

"Semua menteri dan agensi perlu mengambil langkah segera untuk membantu mangsa yang terbabit," maklum beliau menerusi wakil, Lee Jae-myung.

Sementara itu, Itaewon menjadi topik sohor kini di Twitter sejak malam Sabtu.



Sumber: The Korea Herald, Allkpop, Seoul Economy Daily