,
Laman Utama

"Hampir 50 Ujibakat Aku Lalui" - 8 Tahun Cuba Nasib, Afif Hafizzudin Dinobat Juara ERA-fluencer

Amri Hassan
06/01/2022
11:54 MYT
Lapan tahun mencuba nasib menyertai 50 ujibakat program realiti, Afif Hafizzudin akhirnya dinobatkan sebagai juara pertandingan mencari bakat digital baharu, ERA-fluencer.
Afif, 32, mengakui kemenangan yang diraih dalam pertandingan kali ini ibarat magis selepas berpenat lelah dan berkorban duit, masa dan harapan.
"Daripada seribu penyertaan aku dapat jadi 10 yang terbaik. Hari demi hari aku berjuang dan hari ini mereka telah umum kemenangan aku.
"Untuk pengatahuan anda. Pada 2013 sampai lah 2021, apa ujibakat program realiti yang ada dekat Malaysia ini semua aku cuba nasib. Hampir 50 ujibakat sudah aku lalui. Duit, masa, dan harapan semuanya musnah begitu sahaja.
"Tapi siapa sangka kejayaan itu datang pada hari ini. Sungguh ajaib. Aku telah dapat wang tunai RM2,000 dan kontrak bekerja dengan ERA selama enam bulan. Alhamdulillah.
"Kejayaan akan tiba kalau kita tetap usaha. Jangan pernah berhenti. Percaya pada rezeki dan kena ambik risiko. Terima kasih kepada yang mendoakannya. Jasa anda hanya Allah saja dapat balas," katanya menerusi hantaran di Instagram baru-baru ini.
ERA-fluencer merupakan pertandingan mencari bakat digital baharu menerusi penyertaan yang dijalankan dari 6 hingga 13 Disember, di Instagram dan TikTok ERA.
Setelah menjalani cabaran dan tugasan selama dua minggu, Afif Hafizuddin (32 tahun) dinobatkan sebagai juara ‘ERA-fluencer’, dan membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM2000, produk Win-Win serta menerima kontrak bersama pasukan digital ERA.
Empat finalis lain: Ashraf Chan (20 tahun), Hilmi (31 tahun), Nura Ezzatie (28 tahun) dan Sofwan Roos (28 tahun), masing-masing menerima hadiah saguhati berupa wang tunai sebanyak RM500. Kesemua finalis akhir juga diuji dengan kemahiran dan bakat dalam bidang pengacaraan, penghasilan video serta penyuntingan kandungan digital yang boleh disaksikan di laman media sosial ERA.
Penjurian akhir ‘ERA-fluencer’ turut dimeriahkan dengan persembahan istimewa daripada Floor 88, kumpulan muzik tempatan yang disaksikan secara langsung pada 29 Disember menerusi Facebook dan YouTube Live ERA.
Untuk maklumat lanjut, layari era.je atau ikuti ERA di platform media sosial.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Awie Dedah Pernah Ada Karakteristik Lembut Masa Zaman Sekolah - "Saya Suka Menari, Gimnastik Pun Dulu Saya Wakil Sekolah"

gempak
27/09/2024
12:55 MYT
Penyanyi rock lagenda tanah air, Datuk Awie baru-baru ini berkongsi kisah lucu berkaitan dirinya yang disifatkan sebagai seorang yang 'lembut' semasa zaman sekolah.
Viral

“Takut Tapi Kena Kuat…” – Siti Jamumall Harus Jalani Prosedur Cuci Kandungan, Tak Ada Rezeki Timang Anak Ketiga Disebabkan Molar Pregnancy

gempak
27/09/2024
09:55 MYT
Baru sahaja tiga minggu disahkan hamil, personaliti media sosial Siti Jamumall diuji  apabila dirinya terpaksa menggugurkan kandungannya.
Viral

Kieda Crepe Kecewa Ada Pihak Sengaja Buat Ulasan Perniagaannya Demi Nak 'FYP' - "Naiklah Tanpa Memburukkan Orang... "

gempak
26/09/2024
08:55 MYT
Usahawan Kieda Crepe meluahkan rasa terkilan apabila ada pihak membuat ulasan berkenaan perniagaannya hanya untuk meraih perhatian di laman sosial.
Hiburan

Kemelut Rumah Tangga Fattah-Fazura Buat Hati Abby Abadi Sebak, Harap Terus Pertahankan - "Kalau Rasa Kita Paling Tersakiti, Ada Yang..."

gempak
26/09/2024
05:55 MYT
Pelakon, Abby Abadi mengakui dirinya berasa sebak melihat keretakan hubungan pasangan selebriti Fattah Amin dan juga isteri, Fazura.
Viral

Kongsi Kata Sindiran, Marissa Dania Tak Nak Sekat 'Haters' - "Biarkan Satu Atau Dua, Jadi Mereka Boleh..."

gempak
26/09/2024
04:31 MYT
Perkongsian di Instagram Story milik anak perempuan kepada Abby Abadi, Marissa Dania meraih perhatian apabila dia memuat naik kata-kata sindiran kepada pihak yang membencinya atau ‘haters’.
BorakSeeni