,
Laman Utama

Hati-Hati! Kanak-Kanak Bebas BerTikTok Boleh Jadi Sasaran Pedofil

Asraf Aided
01/06/2021
03:29 MYT
Aplikasi TikTok merupakan salah satu platform media sosial yang popular dan digunakan oleh pelbagai lapisan umur termasuk kanak-kanak.
Bagaimanapun, kebebasan berkongsi pelbagai jenis video menimbulkan tanda tanya sejauh mana ianya selamat untuk kanak-kanak memandangkan sesiapa sahaja boleh melihat perkongsian dalam aplikasi itu tanpa sekatan.
Menurut Dr Ruziana, pengguna TikTok di bawah usia 13 tahun boleh melihat versi TikTok yang ditapis, bagaimanapun, mereka boleh menipu umur untuk melihat kandungan yang tidak ditapis.
"Pengguna yang berusia di bawah 13 tahun boleh melihat versi TikTok yang ditapis, tetapi ada yang bimbang kanak-kanak mungkin berbohong tentang umur mereka mereka untuk melihat kandungan yang tidak ditapis. Tambahan pula, pandemik COVID-19 menjadi penyebab berlakunya peningkatan jumlah pengguna TikTok kerana mereka berada di rumah sepanjang masa," katanya.
Dr Ruziana menegaskan, aplikasi ini turut perlu dipandang dari aspek kesan negatif kerana ia boleh mengundang bahaya kepada kanak-kanak kerana mereka berpotensi terkena Pemangsa Seksual atau Pengantunan Seksual.
"Walaupun platform ini berusaha keras untuk mengurangkan risiko pemangsa seksual dalam kalangan anak-anak di bawah umur, masalah ini masih berleluasa di TikTok. Contohnya, individu dewasa boleh menghantar mesej dan gambar berbentuk seksual kepada kanak-kanak. Terdapat banyak kejadian di mana ibu bapa harus melaporkan tingkah laku pemangsa kepada polis," katanya.
Dalam pada itu, Dr Ruziana menambah, aplikasi berkenaan turut boleh memudaratkan privasi kanak-kanak, remaja serta ahli keluarga.
"Contohnya, apabila anak-anak membuat video di rumah mereka, mereka mendedahkan ruang privasi di dalam rumah, berkongsi lokasi, mempamerkan kereta ibu bapa mereka dan mempamerkan nombor plat kenderaan". Akibatnya, pihak tidak bertanggungjawab boleh mengambil peluang atas maklumat-maklumat peribadi sebegini dan pelbagai ugutan, jenayah siber, mahupun jenayah secara fizikal boleh berlaku.
" Kanak-kanak dan remaja juga boleh terdedah kepada komen negatif di ruang TikTok, sama seperti di platform media sosial yang lain. Semakin banyak pengguna sesuatu platform media sosial itu, lebih besar peluang untuk menerima komen negatif dan ini boleh memberi kesan buruk terhadap harga diri dan keyakinan seseorang kanak-kanak dan remaja," jelasnya.
Apapun, ibu bapa harus memantau tingkah laku dan keselamatan anak-anak, kemudahan teknologi masa kini haruslah dimanfaatkan dengan cara yang betul dan selamat.
Sumber: BERNAMA Kredit Foto: Bloomberg
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Uyaina Arshad Tak Terkesan Netizen Petik Nama Bakal Disaman ‘Abang Bas’ - “Saya Cakap Berlandaskan Fakta, Nak Cakap Saya ‘Terpaling’…Terpulanglah”

gempak
19/09/2024
01:55 MYT
Pengacara dan pelakon Uyaina Arshad mengakui tidak terkesan dengan kecaman dan kritikan netizen yang dilemparkan terhadapnya susulan lantang bersuara dalam kes membabitkan ‘Abang Bas’ seperti yang tular beberapa hari lalu.
Viral

Lakonan Haram Kerana Ada Unsur Intim, Boleh Runtuhkan Institusi Keluarga - Mufti Tegur Isu Tular Ibu Anak Berlakon Jadi Suami Isteri

gempak
17/09/2024
05:50 MYT
Sebarang bentuk lakonan yang mempunyai unsur intim adalah haram dan berupaya mendatangkan kemudaratan selain menyumbang kepada keruntuhan institusi kekeluargaan di negara ini.
Berita

Wanita Guna Anak Buat Konten POV ‘Suami’ Di TikTok Undang Pelbagai Reaksi Netizen - “Kak, Tak Elok Buat Video Macam Itu…”

gempak
14/09/2024
00:55 MYT
Menerusi tinjauan Gempak, ada beberapa video yang dimuat naik oleh pemilik TikTok berkenaan menjadikan anaknya sebagai konten ‘Point of View ‘(POV) di mana dia cuba menggambarkan remaja lelaki itu sebagai suami.
Berita

Budak Dalam Video Tular Bukan Mangsa Cubaan Culik Tapi Mangsa Amang Seksual - Polis

gempak
13/09/2024
01:25 MYT
Polis menafikan kanak-kanak yang dipegang bahunya oleh seorang lelaki di kawasan sebuah masjid di Subang Jaya adalah mangsa cubaan menculik.
Viral

Berlaku Cubaan Menculik Di SS15 Subang Jaya, Individu Ini Nasihat Supaya Ibu Bapa Lebih Berhati-Hati

gempak
12/09/2024
10:45 MYT
Menurut Daryl, kejadian itu berjaya dirakam melalui kameta litar tertutup (CCTV) yang memperlihatkan tingkah laku mencurigakan lelaki tersebut.