Demi kepuasan lakonan, pelakon Maya Karin mendedahkan dia telah mengambil risiko melakukan sendiri aksi lagak ngeri melompat di atas empat buah bas ketika menjayakan filem Bulan & Pria Terhebat (BPT).

Menurut Maya, aksi itu dilakukan dengan rela meskipun pengarahnya, Ghaz Abu Bakar menasihatinya supaya ia dilakukan sendiri oleh pelakon lagak ngeri.

“Saya membawakan watak Tony, seorang pembunuh upahan yang ditugaskan untuk menghapuskan Bulan (Zahirah Macwilson).

“Jadi di dalam filem ini banyak aksi yang saya lakukan, termasuklah aksi melompat dari atap bas ke atap bas lain. Saya buat sendiri, semuanya ada empat buah bas.

“Saya tahu ia membahayakan tapi saya buat kerana kepuasan. Kami hanya mengambil dua ‘take’ untuk babak itu sahaja.

“Ghaz tidak berkata apa-apa apabila saya minta aksi itu dilakukan sendiri tanpa ‘stunt man’. Saya rasa dia tahu kemampuan saya dan dia percayakan saya,” katanya kepada Gempak.

Penggambaran yang dijalankan empat tahun lalu itu turut menampilkan pelakon lain seperti Zahirah Macwilson, Zizan Razak, Khir Rahman, Alif Hadi, Bell Ngasri, Didie Alias, Aprena Menrose, Sein Qudsi, Rashid Ishak dan ramai lagi.

Mengulas mengenai persiapannya sebelum memulakan penggambaran filem aksi komedi itu, Maya memberitahu dia menjalani latihan fizikal selama seminggu.

“Latihan fizikal sangat penting, demi memastikan kareografi yang dihasilkan nanti dilihat ‘real’.

“Jadi mereka memang memastikan kami sebagai pelakon menjalani latihan secukupnya.

“Kami mendapat latihan pakar dari aksi filem yang berasal dari Indonesia,” katanya lagi.

BPT yang diterbitkan bersama oleh Astro Shaw, Nizra Entertainment dan Skop Production itu sedang ditayangkan di Astro First sejak 11 Mac lalu.

Secara ringkas filem arahan Ghaz Abu Bakar itu mengisahkan Bulan (Zahirah Macwilson) merupakan pelatih di dalam pasukan tentera khas Indonesia menyeludup masuk ke dalam sindiket pemerdagangan manusia bagi mencari adiknya, Melati yang telah diperdaya dan dibawa ke Malaysia untuk dijadikan gadis liburan.

Bulan bertemu Haris (Zizan Razak), seorang pemandu e-hailing yang prihatin dan sudi membantu Bulan mendapatkan kembali adiknya dari genggaman bapa ayam, Agus dan ketuanya, Ricky. Ricky mengarahkan Tony, seorang pembunuh upahan untuk menghapuskan Bulan dan Haris.

Jangan lupa saksikan filem Bulan & Pria Terhebat di pawagam rumah anda, Astro First. Untuk melanggan sila ke saluran 480 atau anda juga boleh strim di Astro Go atau On Demand.

Dengan hanya RM15, anda boleh menonton selama 48 jam (2 hari) secara berulang-ulang. Ikuti info dan klip-klip menarik tentang filem ini menerusi akaun Instagram, Facebook, Twitter Astro Shaw.