Selepas kejayaan single lagu pertama, Pilihanku, penyanyi kelahiran Singapura, Osem Han tampil pula dengan single lagu kedua berjudul Supernova.

Supernova diciptakan oleh Osem bersama temannya yang juga seorang gitaris, Alif Putra mengisahkan tentang semangat perjuangan diri untuk tidak mudah berputus asa dalam kehidupan.

Menurut Osem, Supernova begitu istimewa buat dirinya kerana ia sebuah nasihat dan motivasi yang berguna buat semua lapisan masyarakat.

“Seperti makna Supernova iaitu api yang paling panas dan cahaya yang paling terang, api itu adalah semangat dan cahaya itu harapan. Dan ia sesuai untuk seluruh lapisan masyarakat. Kerana itu juga terdapat kanak-kanak dalam babak muzik video Supernova.

“Selain motivasi pemberi semangat, sisi lain lagu ini juga ada unsur-unsur persahabatan dan realiti kehidupan masa kini,” katanya.

BERITA TRENDING: Penyanyi Kelahiran Singapura, Osem Han Mahu Kejar Impian Di Malaysia!

Muzik video Supernova diarahkan oleh Amylea Azizan.

Dalam pada itu, beritahu Osem, dia sepatutnya menjayakan Supernova secara berkumpulan membabitkan dua lagi ahli muzik popular dari negara Malaysia dan Indonesia.

Namun, kerana kegagalan memenuhi komitmen tertentu, Osem meneruskan Supernova secara solo.

“Ketika mencipta Supernova, saya membayangkan lagu ini dipersembahkan secara berkumpulan dan ahli kumpulan saya ketika itu juga bukan calang-calang orangnya.

“Siap dah bikin muzik video bersama lagi, tetapi nak buat macam mana kan, kerana komitmen masing-masing sehingga sukar menguruskan jadual untuk disatukan bersama, kami mengambil langkah untuk tidak meneruskan hasrat tampil berkumpulan.

“Muzik video yang sudahpun siap untuk ditayangkan juga terpaksa disunting semula agar ia bersesuaian dengan konsep persembahan solo,” tuturnya.

Tahun lalu, selepas 30 tahun terbabit dalam dunia seni muzik, Osem memberanikan diri tampil dengan single pertamanya berjudul Pilihanku.

Pilihanku berjaya menembusi carta Radio Ria Singapura menduduki tangga kesembilan. Malah Pilihanku masih lagi diputarkan di radio-radio Singapura sehingga kini.

“Sejujurnya saya sendiri tidak sangka single pertama saya mendapat sambutan yang sangat baik di Singapura tanpa sebarang promosi.

“Dan pada mulanya saya tidak yakin ia mampu menjadi hits dan sambutan yang menggalakkan itu buatkan saya lebih yakin untuk meneruskan ciptaan single lagu kedua pula iaitu Supernova,” ujarnya.

Sementara itu, Supernova sudah boleh dimuat turun di semua pelantar digital termasuklah di youtube Seventeen Eleven yang kini berjaya meraih kira-kira hampir 60,000 tontonan sejak dilancarkan 19 Januari lalu.