Seorang influencer yang mempunyai jutaan pengikut dan berjaya mempengaruhi banyak pengguna media sosial melalui kehidupan mewah yang dipamerkan di Instagram ditangkap dan mula menerima hukuman penjara.

Influencer yang berasal dari Nigeria tersebut telah dipenjarakan 11 tahun kesalahan penggubalan wang haram atau scammer, selepas ditahan pada Jun 2020. Dia dipercayai sering melakukan penipuan kepada syarikat besar terutama yang berpangkalan di Amerika Syarikat.

Lelaki berusia 40 tahun yang menggunakan nama Ramon Abbas itu didapati telah menipu sekurangnya dua mangsa dengan jumlah wang terkumpul sekitar RM8 juta sepanjang menjadi influencer.

Abbas sebelum ini sering mempamerkan gaya hidup mewah seperti menaiki jet persendirian untuk bercuti dan memiliki banyak kereta mewah.



Selepas ditahan dua tahun lalu, Abbas sebaliknya telah menarik lebih 500,000 lagi pengikut di media sosial sebelum akaun Instagramnya ‘hilang’.

Menerusi surat tulisan tangan yang dikongsikan CNN, Abbas melahirkan kekesalan terhadap perbuatan lampaunya.

“Sejak saya ditahan dua tahun lalu, saya mempunyai banyak masa untuk menyesali kehidupan dan perbuatan sebelum ini. Saya telah merosakkan nama keluarga,” tulisnya.

Dia yang juga kerap berpakaian mewah mengaku dirinya adalah seorang usahawan dalam bidang hartanah. Namun siasatan yang dijalankan ke atasnya, dia merupakan seorang scammer dan berpura pura hidup mewah dengan kerja mengubah wang haram untuk meraih perhatian dan kepercayaan pihak yang menjadi sasarannya.