Jenayah rompakan merupakan satu perkara yang sering berlaku dalam kalangan masyarakat. Namun, tidak semua jenayah rompakan dapat diselesaikan oleh pihak berkuasa. Sehinggakan, ada kes rompakan berprofil tinggi gagal diselesaikan.

Berikut merupakan lima kes rompakan terbesar di dunia yang masih kekal menjadi misteri sehingga ke hari ini.

Rompakan Muzium Isabella Stewart Gardner di Boston


Pada 18 Mac 1990, dua lelaki yang menyamar sebagai pegawai polis masuk ke Muzium Isabella Stewart Gardner di Boston. Ketika itu, mereka memberitahu pengawal keselamatan yang kedatangan mereka adalah disebabkan dipanggil oleh pihak muzium.

Sebaik sahaja pengawal itu membenarkan mereka masuk, mereka menggari pengawal berkenaan dan dan mengunci mereka di ruangan bawah tanah.

ARTIKEL BERKAITAN: Pemilik Kapal Pukat Tunda Diculik, Dua Rompakan Berlaku

Mereka melarikan 13 karya seni yang sangat berharga bernilai ASD500 juta (RM2.3 bilion), termasuk Storm on the Sea of ​​Galilee (1633) Rembrandt, A Lady and Gentleman in Black (1633) dan potret diri dari tahun 1634; The Consert oleh Vermeer (1658–1660); Landscape with an Obelisk Govaert Flinck (1638); lima karya impresionis Edgar Degas; dan Chez Tortoni karya Edouard Manet (1878–1880).

Sehingga ke hari ini, tiada siapa yang tahu siapa perompak itu atau di mana mereka menyembunyikan barangan daripada kecurian harta persendirian terbesar dalam sejarah.

Bingkai kosong digantung di muzium sebagai pengganti sehingga karya yang dicuri dikembalikan. Muzium Gardner menawarkan ganjaran $5 juta (RM23 juta) untuk maklumat yang membawa kepada penemuan karya-karya yang dicuri. Ketika dijumpai, karya-karya ini dalam keadaan baik.

Rompakan The Antwerp Diamond


Antwerp World Diamond Center (AWDC) yang terletak di Belgium merupakan ibu kota pertukaran berlian dunia. Pada bulan Februari 2003, tempat ini menjadi lokasi pencurian berlian bernilai ASD100 juta (RM469 juta).

Memetik US News and World Report:“Sekelompok pencuri dari Itali yang dikenal sebagai ‘The School ofTurin’ masuk ke ruang bawah tanah Antwerp Diamond Center, kemudian dilindungi oleh detektor panas inframerah, kunci canggih (dengan 100 juta kemungkinan kombinasi), dan lapan lapisan keselamatan lain.

ARTIKEL BERKAITAN: Pemandu Kim Kardashian Antara Suspek Kes Rompakan Bernilai RM46 Juta

Meskipun begitu, geng tersebut berjaya merompak 123 dari 160 peti besi tanpa menyalakan penggera atau meninggalkan tanda-tanda pecah masuk, yang menyebabkan pihak berkuasa tidak menyedari tentang rompakan tersebut pada keesokan harinya.

Seorang lelaki Itali bernama Leonardo Notarbartolo (pencuri professional) telah disabitkan bersalah sebagai ketua kumpulan, namun telah dibebaskan. Dia telah menyewa pejabat di AWDC sejurus sebelum rompakan dan menggunakan lokasinya itu untuk mendapatkan akses ke bilik kebal bank. Tetapi dia tidak pernah berkongsi mengenai lokasi berlian tersebut dengan rakan-rakan sejenayahnya.

Rompakan Kereta Api Besar di England


Pada 8 Ogos 1963, kereta api dari Glasgow yang menuju ke London telah diserang hendap di Jambatan Kereta Api Bridego di Buckinghamshire oleh sekumpulan 15 perompak yang menipu isyarat trek untuk menghentikan kenderaan tersebut di lokasi terpencil.

Perompak tidak mempunyai senjata api, tetapi mereka telah membelasah pemandu kereta api berkenaan sebelum melarikan diri dengan lebih 2.6 juta pound (bersamaan dengan ASD61 juta atau RM286 juta hari ini).

ARTIKEL BERKAITAN: Suspek Merompak Kim Kardashian Pernah Ada Kes Rompakan Bersenjata

Mereka melarikan diri ke satu tempat persembunyian. Polis kemudiannya berjaya mencari dan mengumpul bukti untuk mendakwa kumpulan perompak itu. Bagaimanapun, wang yang dicuri tidak pernah ditemui semula.

Ketua kumpulan dijatuhi hukuman penjara 30 tahun, termasuk Ronald Arthur “Ronnie" Biggs, yang kemudiannya melarikan diri, dan Bruce "Napoleon" Reynolds, yang kemudiannya bekerja sebagai perunding untuk filem ("Buster," dikeluarkan pada tahun 1988) dan diterbitkan "The Autobiography of a Thief: The Man Behind The Great Train Robbery" pada tahun 1995.

Adik-Beradik Perompak Dalam The Experts

Apa yang anda lakukan jika keadaan memaksa diri untuk melakukan satu rompakan besar untuk merampas seunit barang berharga dari seseorang? Itulah yang dialami oleh Farid, Keyrol, Emma, Amer dan Lan yang kembali bersatu kerana satu ugutan.



Mereka mendapat arahan daripada gangster paling berbahaya untuk melakukan satu lagi rompakan terbesar berisiko tinggi. Dalam pada itu, mereka masih dibayangi dendam lama daripada tragedi keluarga serta sejarah kejahatan lampau.

ARTIKEL BERKAITAN: Di Antara Pertalian Darah & Pertaruhan Berani, ‘The Experts’ Tampilkan Aksi Heist Penuh Bergaya

Bagaimana mereka harus berdepan musuh dan melindungi keluarga? Adakah misi rompakan ini akan menjadi kali terakhir untuk lima adik beradik ini bersama?

Gunakan #TheExpertsMovie #BePartOfTheExperts #SatuRompakanTerbesar di media sosial anda. Ikuti perkembangan terbaru dan info-info menarik filem The Experts di akaun media sosial Astro Shaw menerusi platform Instagram, X, Facebook, TikTok dan YouTube.

Sumber: TreeHugger

Korang dah tengok filem pilihan nombor satu di GSC, The Experts?

Kalau belum, filem tempatan pecah panggung ini masih mendominasi pawagam tanah air. Jom, tonton The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.