Laman Utama

Jadi Raja Ketika Usia 25 Tahun, Ini 5 Trivia Menarik Tentang Ratu Elizabeth II

Shahrin Zulkifle
09/09/2022
05:30 MYT
Pada tanggal 8 September 2022, dunia telah dikejutkan dengan berita kemangkatan Ratu Elizabeth II pada usianya 96 tahun di Istana Barmoral, Scotland.
Ratu Elizabeth II menjadi permaisuri pada 6 Februari 1952. Beliau ialah ibu kepada Putera Charles, pewaris takhta, serta nenek kepada Putera William dan Harry.
Sebagai raja paling lama berkhidmat dalam sejarah British, beliau cuba menjadikan pemerintahannya lebih moden dan sensitif kepada orang rakyat tetapi masih mengekalkan tradisi.
BACA: Ratu Elizabeth II Mangkat
Berikut merupakan 5 trivia mengenai Ratu Elizabteh II.
1.Kelahiran
Ratu Eizabeth II dilahirkan sebagai Puteri Elizabeth Alexandra Mary di Bruton Street, Mayfair, London pada 21 April 1926. Paduka ayahanda dan paduka bonda baginda ialah Putera Albert, Duke York dan Elizabeth Bowes-Lyon.
Pada masa kelahirannya, kebanyakan orang tidak menyedari Elizabeth suatu hari nanti akan menjadi ratu Great Britain. Elizabeth, yang digelar Lilibet, menikmati dekad pertama dalam hidupnya dengan semua keistimewaan kehidupan sebagai raja.
2. Pertabalan
Elizabeth ditabalkan sebagai Ratu Elizabeth II pada 2 Jun 1953, di Westminster Abbey, pada usia 25 tahun.
Elizabeth memikul tanggungjawab raja yang memerintah pada 6 Februari 1952, apabila bapanya, Raja George VI, mangkat. Buat pertama kalinya, upacara pertabalan disiarkan di televisyen, membolehkan orang ramai dari seluruh dunia dapat menyaksikan kemegahan majlis pertabalan tersebut.
3. Perkahwinan
Elizabeth telah berkahwin dengan sepupu jauhnya sendiri, Philip Mountbatten pada 20 November 1947, di Westminster Abbey London.
Saat Elizabeth pertama kali bertemu dengan Philip yang juga merupakan anak kepada Putera Andrew dari Greece, ketika usianya 13 tahun. Elizabeth terpesona dengan Philip sejak awal pertemuan.
Kedua-duanya terus berhubung selama bertahun-tahun dan akhirnya jatuh cinta dan kemudian mendirikan rumah tangga. Bagaimanapun Philip telah mangkat pada 9 April 2021, pada usianya 99 tahun.
4. Anak
Elizabeth dan Philip tidak mengambil masa yang lama untuk memiliki cahaya mata, anak lelaki sulungnya, Charles dilahirkan pada tahun 1948, setahun selepas perkahwinan mereka, dan anak keduanya, Anne lahir pada tahun 1950.
Selain Charles dan Anne, perkahwinan tersebut turut mengurniakan mereka dua lagi anak lelaki, Andrew dan Edward yang masing-masing lahir pada tahun 1960 dan 1964.
Pada tahun 1969, beliau secara rasmi menjadikan Charles penggantinya dengan memberikan gelaran Putera Wales.
5. Tahun Pemerintahan
Pemerintahan Elizabeth merupakan pemerintahan paling lama pernah direodkan dalam takhta pemerintahan Britain iaitu selama 70 tahun 7 bulan. Rekod tersebut mengalahkan pemerintahan Ratu Victoria.
Sebagai raja berperlembagaan, Elizabeth tidak mengambil berat tentang perkara politik, dan tidak mendedahkan pandangan politiknya. Bagaimanapun, beliau kerap berunding dengan perdana menterinya.
Baginda juga telah berkhidmat bersama 15 Perdana Menteri sepanjang pemerintahannya.
Sumber – Wikipedia, Biography
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Diana Rafar, Zamarul Hisham dan Afyaa Santuni Selebriti Veteren Menerusi Dari Poket Artis Ke Poket Artis 2.0

gempak
26/07/2024
21:30 MYT
Kejayaan program Dari Poket Artis Ke Poket Artis 1.0 yang dijalankan pada November tahun lalu mendorong pasangan selebriti, Diana Rafar dan Zamarul Hisham menganjurkan siri kedua.
Viral

Pesta Kahwin Ada Lagi 2 Bulan, Anant Ambani Sambung Rai Di UK, Putera Harry, Meghan Tetamu

gempak
26/07/2024
15:55 MYT
Ingatkan sudah selesai, rupa-rupanya masih ada lagi majlis perkahwinan penuh sensasi yang mahu diraikan antara orang terkaya dunia, Mukesh Ambani.
Hiburan

Dayang Areeda Cuak Lakonkan Babak Nasi Kangkang Untuk Jerat Aliff Aziz - "Saya Risau Pandangan Masyarakat"

gempak
26/07/2024
13:55 MYT
Sepotong video yang memaparkan babak pelakon Dayang Areeda cuba menjerat Aliff Aziz dengan menggunakan ilmu sihir nasi kangkang mencuri perhatian ramai di media sosial.
Viral

Bateri Litium Meletup Dalam Lif, Lelaki Meninggal Dunia Selepas 28 Hari Dirawat Di Hospital

gempak
26/07/2024
13:55 MYT
Sepotong video rakaman CCTV memperlihatkan sebiji bateri litium yang dibawa oleh seorang lelaki meletup dan terbakar dalam lif meraih perhatian netizen seluruh dunia.
Hiburan

Zamarul Hisham Masih Terima Mesej Berbaur Godaan - “Pelik Juga, Sekarang Ramai Minat Suami Orang”

gempak
26/07/2024
12:55 MYT
Pelakon, Zamarul Hisham mengakui masih menjadi ‘buruan’ peminat yang menggodanya walaupun usianya sudah menjangkau 53 tahun.