Perdana Menteri Australia, Scott Morrison menegaskan yang penyanyi hip-hop Kanye West perlu melengkapkan dos vaksin COVID-19 jika dia mahu mengadakan konsert di Australia.

“Peraturannya, kamu perlu lengkap vaksin. Peraturan ini juga perlu diikuti oleh sesiapa pun, seperti apa yang dilihat oleh banyak orang sejak kebelakangan ini. Tak kira kamu siapa, peraturan tetap peraturan.

“Ikut peraturan, kamu boleh datang. Tidak ikut peraturan, kamu tidak boleh ke sini,” katanya.

Kenyataan tersebut dikeluarkan oleh Scott Morrison baru-baru ini selepas media melaporkan yang Kanye bakal membuat persembahan berskala mega di sana pada Mac.

‘Amaran’ tersebut dikeluarkan dua minggu selepas visa bintang tenis terkemuka, Novak Djokovic dibatalkan akibat statusnya yang masih lagi belum menerima vaksin.

Bagaimanapun, status vaksin bekas suami kepada selebriti popular Kim Kardashian itu masih lagi belum diketahui.

Namun pada 2021, menerusi satu temu bual, Kanye mengakui menerima dos pertama vaksin COVID-19.

Tetapi, pada 2020, Kanye pernah melabelkan mereka yang mengambil vaksin sebagai ‘tanda seekor raksasa’.

Seperti Malaysia dan negara-negara lain, Australia kini sedang memerangi varian Omicron dengan jumlah sekitar dua juta kes COVID-19 direkodkan.

Sebelum kedatangan varian yang mudah berjangkit tersebut, kadar kes yang direkodkan di sana hanyalah sekitar 400,000 sejak pandemik bermula dua tahun lalu.



***Gempak Most Wanted is back! Korang boleh mula mengundi artis kesayangan korang di sini

Selain itu, teruskan mengundi untuk Top5 Anugerah MeleTOP ERA 2021 di sini #YangFreshYangLegend

Saksikan AME 2021 pada 30 Januari ini secara langsung dari Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di saluran Astro Ria, jam 9.00 malam.​