Penyanyi dan pelakon Ayda Jebat mengimbas semula perjalanan awal kariernya dalam bidang seni.

Mula menyertai program realiti Akademi Fantasia musim ke-9 (AF9) pada tahun 2011, Ayda berkongsi coretan terbabit di laman Instagram miliknya.

?? . Okay sebab dekat twitter ramai tanya ‘Betul ke Ayda Jebat dari AF?’ ‘Awal sangat ke dia terkeluar sebab taktau pun dia masuk AF?’ Yes. Akademi Fantasia 9, tahun 2011. Dikeluarkan dari AF9 sebab perform macam baru keluar dari toilet, biasa biasa, tah pape. ? . Dulu bila keluar lagu Menuju Puncak, confirm rasa nak terkencing, takut terkeluar. Tapi ternyata apa yang Allah atur tu tepat. Yang pasti buat kamu pasti untuk kamu. Jangan berhenti usaha. ♥️ ___ . Terkeluar dan kalah awal, Dari bawah kita belajar dan kekal, Tanpa disangkal. . Love, AJ. . #AydaJebat #AF9 #SASSU #MenujuPuncak #AJscreamer #SedihPulakTengokNi #BukanMudahMenyusunTanggaKeAngkasa

A post shared by Ayda Jebat (@aydajebat) on


"Okay sebab dekat Twitter ramai tanya ‘Betul ke Ayda Jebat dari AF?’ ‘Awal sangat ke dia terkeluar sebab taktau pun dia masuk AF?’

"Yes. Akademi Fantasia 9, tahun 2011. Dikeluarkan dari AF9 sebab perform macam baru keluar dari toilet, biasa biasa, entah apa-apa.

"Dulu bila keluar lagu Menuju Puncak, confirm rasa nak terkencing, takut terkeluar," tulis Ayda.

Menerusi entri terbabit, Ayda memuat naik sedutan video dia menyanyi dan menari lagu keramat AF, Menuju Puncak bersama pelajar-pelajar AF9 yang lain.

Tambah pelantun lagu Temberang itu, dia tidak berhenti berusaha biarpun dia tersingkir awal dari AF9.

"Tapi ternyata apa yang Allah atur tu tepat. Yang pasti buat kamu pasti untuk kamu. Jangan berhenti usaha.

"Biar terkeluar dan kalah awal. Dari bawah kita belajar dan kekal. Tanpa disangkal. Love, AJ," tulisnya lagi.



Di ruangan komen, rata-rata peminat memuji kesungguhan Ayda yang berusaha menempatkan diri dalam dunia seni biarpun rezekinya di AF9 tidak lama.

Dalam pada itu, pengikut Instagram Ayda juga memuji kecomelan dan rentak tari penyanyi itu menyanyikan lagu Menuju Puncak.

Apapun, kepada pembaca Gempak, pastikan anda selalu mencuci tangan, pakai topeng muka, gunakan 'sanitizer', kurangkan aktiviti di luar rumah serta lakukan semua perkara yang boleh mencegah COVID-19!