Teknologi yang canggih tidak semestinya selamat. Menurut Majlis Pengurangan Kecurian Kenderaan Malaysia Berhad (VTREC), kereta yang dilengkapi dengan teknologi butang ‘push start’ boleh dicuri dalam masa kurang daripada satu minit.

"Fob kunci di dalam poket dan beg pemilik masih boleh menghantar isyarat...

Koordinator VTREC, Mas Tina Abdul Hamid berkata, proses mencuri kenderaan dengan teknologi tersebut agak mudah di mana pencuri hanya perlu menggodam isyarat yang terhasil dari fob kunci (keyfob) bagi mendapat akses keseluruhan kereta.

“Ini berfungsi melalui gelombang radio jarak dekat, fob kunci di dalam poket dan beg pemilik masih boleh menghantar isyarat kepada alat geganti amplifier (relay amplifier) dan kemudian alat geganti pemancar (relay transmitter).

"Pencuri juga boleh berjalan di sekitar rumah dengan geganti untuk mengesan isyarat yang dipancarkan oleh fob kunci,” katanya.

Netizen Luah Rasa Risau

Perkara itu dikongsi semula di aplikasi X, di mana rata-rata netizen menzahirkan rasa bimbang terhadap keselamatan kereta mereka.

“Takutnya!”

“Ah sudah, memang aku cabut stereng kereta aku lepas ni!”

“Itu pasal lah aku letak alat pengesan dalam kereta. Takut benda macam ni jadi.”

BERITA TRENDING: “Dia Tak Malu Pun Suami Belikan Kereta Second Hand Je” - Netizen Puji Atikah Suhaime, Humble & Sweet

Susulan itu, bagi membanteras permasalahan tersebut VTREC mencadangkan beberapa langkah keselamatan untuk mencegah kecurian daripada berlaku.

Antara langkah yang diketengahkan adalah seperti meletakkan fob kunci ke dalam beg faraday bagi menyekat isyarat peranti tersebut daripada digodam pencuri.

Selain itu, peranti seperti alat pengesan dan juga kunci stereng disarankan untuk digunakan dalam kenderaan supaya kegiatan pencurian lebih sukar untuk dijalankan.

Sekadar info, menurut data kes kecurian kenderaan pada bulan Januari hingga Mei tahun lalu di daerah Petaling Jaya mencatatkan 185 kes di mana 113 daripadanya adalah motosikal, 60 kereta manakala selebihnya adalah van.

Sumber: The Star