Guru kepada Veveonah Mosibin tampil mempertahankan anak muridnya dan menggelarkan gadis itu sebagai seorang pelajar yang luar biasa.

Menerusi laman sosial Twitter, guru kimia dan sains yang menggunakan akaun @nawalnasacd ini berbuat demikian selepas Veveonah atau lebih mesra disapa Veve didakwa menipu dalam menduduki peperiksaan di atas pokok.

“Saya adalah guru kepada Veveonah. Komitmen akademik dan projek sains dia luar biasa kerana Veve tegas membezakan hak dan temberang batil.

“Saya pernah ingatkan dia dua tahun lepas supaya berhati-hati di dunia luar dan netizen bila keluar maktab demi justifikasi orang-orang yang sanggup mempersoalkan komitmennya,” jelas gurunya.



Selain itu, guru Nawal turut berkongsi momen di mana penuntut Universiti Sabah itu pernah meminjam wangnya sebanyak RM60 dan segera melangsaikan hutangnya sebelum peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berlangsung.

“Sebagai guru yang mengenali latar belakang Veve, dia pernah meminjam RM60 dan berjanji akan memulangkan semula.

“Sebagai guru, kita mengingatkan dan risau atas ketidakmampuannya untuk meminjam. Walaubagaimanapun, wang itu dipulangkan sebaiknya sebelum habis SPM, tidak ada tangguh,” ujarnya lagi.

Malah, gurunya juga berharap agar dapat membalas budi Veve kerana pernah menjadi salah seorang daripada anak muridnya dan sentiasa mengingatkannya untuk belajar dari kesilapan.

“Seandainya apa-apa yang terjadi kepada profesion ini, izinkan saya dikira membalas budi Veveonah kerana hadir sebagai pelajar saya yang mengingatkan bagaimana mengajar untuk saling belajar atas kesilapan bersama-sama.

“Terutamanya dalam menyelesaikan projek sains & perihal hidup,” ujarnya.

Semalam, Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Zahidi Zainul Abidin ketika sesi soal jawab sidang Dewan Negara menyatakan Youtuber Sabah itu mementingkan nama dan video dihasilkan hanya untuk hiburan.

BACA: Hanya Untuk Nama & Konten YouTube, Kisah Gadis Jawab Peperiksaan Atas Pokok Disahkan Palsu

Sedar akan kesilapannya, beliau tampil memohon maaf membuat pembetulan di Dewan Negara Isnin nanti.

BACA: “Saya Memohon Maaf Kepada Adik Veveonah Mosibin” - Datuk Zahidi Zainul

Terdahulu, Veveonah yang berasal dari Kampung Sapatalang, Pitas, Sabah mencuri tumpuan ramai apabila memuat naik video bertajuk 24 Hours On Tree Challenge di YouTube.

Video berdurasi kira-kira 11 minit itu menunjukkan Veveonah terpaksa memanjat pokok untuk menjawab kertas peperiksaan Kimia dan Pengajian Malaysia.