Lazimnya meja dan payung menjadi kelengkapan asas golongan para peniaga untuk menjalankan aktiviti bisnes mereka.

Begitupun, lain pula kisahnya dengan seorang peniaga martabak maggi ini yang dilihat cukup kreatif apabila mengubah suai kenderaannya itu sebagai tempat memasak!

Mana tidaknya, peniaga yang menjual martabak maggi ini menjadikan bahagian tempat duduk penumpang belakang kereta Perodua Kancil sebagai ruang dapur.

Perkara itu dikongsikan pengguna pemilik akaun @Sarawak_Aritok di Twitter.

"Kreatif..janji ada usaha ingin berjaya dalam hidup.

"Apa-apapun, boleh dilakukan dengan kesungguhan dan niat yang ikhlas untuk memajukan diri dan keluarga," tulisnya.

Dalam entri tersebut, kelihatan peniaga berkenaan sedang menyediakan pesanan martabak maggi di atas kancil putih miliknya kepada para pelanggannya yang sedang beratur menunggu.

Posting tersebut kemudian mendapat perhatian netizen yang kemudiannya diulang kicau lebih 5,900 kali oleh pengguna Twitter.

Rata-rata tidak menyangka sebuah kereta kancil mampu diubah suai untuk dijadikan sebagai ala 'food truck'.

"Sangat berbakatlah pakcik. Semoga laris manis jualan setiap hari.

"Kancil terus jadi kereta dua tempat duduk. Wow!," tulis sebahagian netizen.



Begitupun, di sebalik pujian kreatif yang diberikan, ramai juga yang meluahkan rasa bimbang dengan aspek keselamatan.

"Hati kering! Dengan tangki minyak bawah tempat masak tu, harapnya tak ada apa-apalah untuk jangka panjang," komen seorang pengguna.

"Dibuatnya baru lepas isi minyak ada tumpah sikit dekat tepai-tepi tangki minyak, lepas tu dia nak nyalakan api nak masak, mahu meninggal terus ni," tulis salah seorang netizen lagi.

"Harap pakcik ni dah alihkan dia punya tangki petrol. Seram tengok dia masak dekat dengan tangki," luah seorang pengguna lain.

Apapun, pastikan anda selalu mencuci tangan, pakai topeng muka, gunakan 'sanitizer', kurangkan aktiviti di luar rumah serta lakukan semua perkara yang boleh mencegah COVID-19!





Kredit foto: Sarawak_Aritok