Dua pelakon muda Amelia Henderson dan Idris Khan berdepan tindakan saman daripada penerbit Datuk A. Aida ekoran melanggar kontrak penggambaran drama terbitan A. Aida Production (AAP) berjudul Sekali Lagi Cinta Kembali di saat-saat akhir.

Menurut Aida, dua pelakon tersebut sepatutnya menjalani penggambaran pada 16 Jun lalu namun mengambil keputusan untuk menarik diri sebagai hero dan heroin pada malam 15 Jun.

“Saya speechless, kita dah sign kontrak lama, dah ambil bayaran 5 peratus. Paling saya tersentak bila Idris beritahu dia ambil drama ni sebab Amelia jadi bila Amelia tarik diri, dia tarik diri sama. Mengarut, sangat tak profesional.

“Nak pujuk tu tidaklah, no way. Banyak kali pengarah, Riza telefon tapi tak angkat. Jadi kami anggap memang diorang tak mahu. Masa sesi skrip reading datang, dah briefing karakter bukan main, lagipun kita dah bayar semua peralatan, lokasi dah bayar semuanya, beratus ribulah. Ini 1 juta punya projek,” kata Aida ketika ditemui.

Aida atau nama sebenarnya Zaidah Awang, 52, tampil bersama pengarah drama tersebut, Riza Baharudin dan peguam daripada syarikat guaman Zulpadli & Edham, Ashmadi Othman dalam majlis sidang media yang diadakan di Restoran Rebung, Kuala Lumpur.

Tambah Riza lagi, dia sudah mengambil langkah memujuk kedua-dua pelakon tersebut namun panggil tersebut tidak berbalas.

“Ikutkan masa pembacaan skrip, dua-dua berminat. Tapi bila pihak Amelia kata skrip tersebut tak memenuhi kehendak dia, dia tarik diri. Saya cuba untuk pujuk tapi bila orang dah tak mahu, saya tak boleh nak buat apa,” jelas Riza lagi.

Mengemukakan surat saman pada tiga hari yang lalu, peguam Ashmadi memaklumkan mereka beberapa tuntunan.

“AAP dan pihak kami mengambil langkah pantas dengan mengemukakan surat pada hari Rabu lepas. Surat tu dalam perjalanan sekarang dan pihak AAP ada menyebut di dalam surat tuntutan telah mungkir perjanjian dan ada beberapa perkara lain menyusul,” jelas Ashmadi.

Tambah Aida lagi, dialah yang mempopularkan nama Amelia dan Idris dengan pelbagai drama hit tempatan dan tidak menyangka ini balasan yang diterima.

“Amelia tu nama dia meletup sebab drama saya kot, Kisah Cinta Kita. Idris pula berlakon dengan saya, Fattah Amin yang bawa dia ke pejabat saya, daripada kayu, seorang model, tak pernah berlakon, dengan AAP lah berlakon lepas satu, satu.

“Saya tak sangka dia berperangai macam ni, sangat tak profesional,” katanya lagi.