Hero badminton negara, Datuk Lee Chong Wei mendedahkan bahawa terdapat pihak yang tidak bertanggungjawab menyalahgunakan nama dan gambarnya untuk memperdaya orang ramai mengikuti sebuah program pelaburan.

Menurut Chong Wei, dia tidak pernah terlibat dengan mana-mana program pelaburan ajaib yang menjanjikan pulangan mewah pada masa singkat.

"Baru baru ini, saya mendapat khabar angin yang saya mengendalikan satu pelaburan ajaib yang boleh menjadikan seseorang bergelar jutawan dalam masa singkat dalam masa tiga bulan.

"Jadi, saya ingin maklumkan bahawa apa yang tersebar itu, tidak benar sama sekali.

"Saya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang kepada sesiapa yang menyalahgunakan nama saya dan menyebarkan penipuan di Internet," katanya menerusi satu entri di Instagram.

Recently there are circulations around that I’ve started or recommending an investment opportunity which can transform anyone into a millionaire within 3-4 months. I would like to announce here, that has absolute no truth in it. I will not hesitate to take legal action against those who maliciously used my name and spread false lies on the Internet. And an advice to all friends out there, I understand that the current pandemic is taking a toll on everyone, and many sought short-cuts to gain that financial edge. But please open your eyes, widen your mind while doing that. 3 months to become millionaire? My grandfather also wont believe this shit la. The best is put your foot on the ground, work hard for it. As for the ones trying to take advantage of the situation, spreading lies and cheating hard-earned money of innocent people; karma is a boomerang. What goes around comes around. ****** Baru baru ini, saya mendapat khabar angin yang saya mengelolakan pelaburan ajaib yang bole menjadikan seseorang jadi jutawan dalam masa 3 bulan. Saya mengambil peluang ini untuk memberitahu bahawa berita ini adalah palsu dan tidak ada sebarang kebenaran dalamnya. Nak kaya, kenalah rajin, kenalah bijak. Jangan ambil jalan pintas. Terutama dalam masa yang penuh liku-liku kemerosotan ekonomi ini, jangan mudah terbuai atas kata-kata manis yang tidak munasabah. Kepada yang ambil kesempatan, menipu duit orang awam . Saya berharap anda berhenti . Jangan satu hari , anak atau cucu mu yang jadi mangsa atas kedurjanaan mu. Buat baik berpada-pada, buat jahat jgn sekali. 有朋友发给我这篇所谓的“报道”,内容中声称“我可以帮你在3个月内快速致富”!乍看之下,从文字标题、照片排版还真的“很像”是一家媒体做出来的报导,但这是实实在在的假新闻!我很惊讶,自己也变成被不法之徒冒用肖像来骗钱的受害者! 在此,我严厉谴责冒用我的名誉、肖像,且试图要在网上骗取不法利益的人士;我也要向社会大众说明,我从未授权这些单位和人士使用我的照片来宣传。君子爱财取之有道,老话一句:成功没有捷径,只有靠自己拼命。

A post shared by Datuk Wira Lee Chong Wei (@leechongweiofficial) on


Dalam entri tersebut, Chong Wei turut berkongsi paparan artikel yang cuba memperdaya orang ramai menggunakan nama dan gambarnya untuk menyertai skim pelaburan.



Dalam pada itu, Chong Wei turut menasihati orang ramai agar tidak mudah percaya dengan skim pelaburan yang menjanjikan kehidupan mewah.

"Nak kaya, kenalah rajin, kenalah bijak. Jangan ambil jalan pintas. Terutama dalam masa yang penuh liku dengan kemerosotan ekonomi ini, jangan mudah terbuai atas kata-kata manis yang tidak munasabah.

"Kepada yang ambil kesempatan, menipu duit orang awam, saya berharap anda berhenti. Jangan sampai, pada satu hari, anak atau cucu anda yang menjadi mangsa atas perbuatan durjana anda. Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali," pesannya.

Apapun, pastikan anda selalu mencuci tangan, pakai topeng muka, gunakan 'sanitizer', kurangkan aktiviti di luar rumah serta lakukan semua perkara yang boleh mencegah COVID-19!