Bintang Big Stage 2022 Megat Rahim mengambil keputusan untuk ‘berehat’ daripada hubungan cinta bersama pasangannya bagi memberi laluan dan tumpuan pada pertandingan yang disertai.

Menurut Megat atau nama sebenarnya Megat Abdul Rahim Megat Abdul Razak, 20, dia mengakui berasa sukar untuk membahagi masa di antara pasangan, diri sendiri dan pertandingan ekoran kekasihnya bersikap kurang memahami.

“Sekarang ni saya boleh cakap, agak complicated sikit. Belum putus tapi macam susah nak cakap. Sebab bila masuk Big Stage, saya dan peserta-peserta lain kena fokus dengan apa yang kita kena buat.

“Jadi kalau pasangan kita tak faham apa yang kita tengah buat, benda tu jadi susah kat kita, banyak benda nak kena fikir.

“Benda ni jadi terganggu bila dia tak faham apa saya tengah buat. Sebelum masuk Big Stage alhamdulillah dia menyokong kerjaya saya cuma sekarang ni tu lah. Dia nak saya berada dengan dia sentiasa, 24/7, tu susah jugak sebab saya pun nak masa untuk diri sendiri pun takde sangat sejak dah masuk Big Stage ni,” ujarnya kepada Gempak.

Megat ditemui seusai konsert kelima Big Stage 2022 yang berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada Ahad.

Pada konsert yang bertemakan #ThisIsSitiNurhaliza itu menyaksikan Sofiaa Marieylla atau lebih dikenali sebagai Mami Jerung tersingkir.

Tambah pelantun lagu Sinar itu lagi, dia mahu memberi sepenuh tumpuan pada pertandingan dan tidak menolak jika hubungan tersebut kembali terjalin selepas keluar daripada Big Stage.

“Saya yang buat keputusan untuk berehat daripada hubungan ni dan kita tengok how it goes after Big Stage sebab susah nak fokus kalau ada partner ni. Tapi bukanlah putus cuma kami berehat sekejap, fokus pada diri masing-masing. Macam saya ambil masa saya, dia ambil masa dia.

“Saya beritahu pasangan yang saya nak berehat sekejap dan fokus dengan pertandingan. Lepas pertandingan kita tengok balik. Kalau ada jodoh, pasti bertemu,” katanya lagi.

Penerbitan Big Stage 2022 disokong oleh CUCKOO dan OPPO selaku Penaja Utama. Portal Gempak dan aplikasi SYOK turut menghulurkan sokongan selaku Rakan Digital. Manakala ERA pula hadir sebagai Radio Rasmi.

Juara Big Stage 2022 akan membawa pulang wang tunai bernilai RM100 ribu beserta trofi sumbangan Astro. Manakala pemenang tempat kedua dan ketiga pula akan memenangi RM50 ribu dan RM25 ribu beserta trofi. Untuk pemenang tempat keempat, kelima dan keenam juga tidak akan pulang dengan tangan kosong yang mana masing- masing bakal membawa pulang RM15 ribu, RM10 ribu dan RM5 ribu beserta trofi.

Rangkaian program Big Stage 2022 diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) dan akan dipancarkan secara eksklusif menerusi saluran Astro Ria (104) mulai 6 Februari serta turut boleh turut boleh distrim menerusi aplikasi Astro GO dan perkhidmatan On Demand untuk pilihan yang lebih fleksibel.

Selain Megat, 7 peserta yang bertanding untuk minggu seterusnya ialah Aisha Retno, Yazmin Aziz, Daniel Chuer, Elica Paujin, Tegar Septian, Syafiq Abdilah dan Ajoi Zainal.

Terdahulu, penyanyi Sarah Suhairi berjaya merangkul gelaran juara sewaktu penganjuran musim pertama (2018). Bintang Korea Selatan, Han Byul muncul sebagai juara musim kedua (2019). Manakala Azzam Sham pula diangkat sebagai juara musim ketiga (2020).