,
Laman Utama

Maintain Fit & Kacak Biarpun Sudah Berusia, Rupanya Ini Yang Diamalkan Jamal Abdillah...

Asraf Aided
22/01/2022
07:30 MYT
Raja Pop, Datuk Jamal Abdillah sememangnya dikagumi ramai, bukan sahaja vokal yang kekal mantap berpuluh tahun, penampilan dirinya juga masih kacak, 'fit', dan bergaya biarpun usia bakal memasuki 63 menjelang Mei tahun ini.
Menurut penyanyi lagu Aku Penghibur itu, usaha diri sendiri amatlah penting demi untuk mengekalkan nama dalam industri.
Justeru, aspek pemakanan sentiasa dititikberatkan sejak zaman mudanya lagi.
"Kita kena usaha itu yang penting, kita pun mahu kekal dalam industri ini, sudah tiada lagi saluran lain.
"Memandangkan ini saja saluran yang ada maka kena jaga jangan sampai hilang. Dari segi pemakanan, saya memang makan secara bersederhana saja.
"Selain itu, jauhkan makanan berminyak, manis-manis dan yang mengandungi garam tinggi, bukan tak boleh makan langsung, tapi ambillah dalam keadaan yang terkawal. Itulah yang saya amalkan sejak zaman muda hingga sekarang," kongsinya bersama Gempak.
Sementara dari segi menjaga suara pula, Jamal akui minuman berais akan memberi kesan kurang baik terhadap nyanyian terutamanya jika menyanyikan banyak lagu.
"Lagi satu, untuk suara pula, eloklah elakkan minuman berais. Nampak secara zahirnya tiada apa sangat, saya pun kadang-kadang minum juga minuman berais.
"Tapi kesannya tidak baik, biasanya kalau menyanyi memang tak boleh bertahan lebih daripada enam atau tujuh lagu, suara akan menjadi parau kerana kotak suara itu terganggu," katanya lagi.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

“Saya Percaya Kebolehan Anak Saya” - Rita Rudaini Tiada Tips Besarkan Anaknya Sendirian

gempak
27/08/2024
05:55 MYT
Biarpun membesarkan kedua-dua anak lelaki sendirian, pelakon jelita Rita Rudaini akui tiada sebarang tips untuk dikongsikan kepada khalayak.
Hiburan

Zaki Yamani Ada Sebab Rahsiakan Result SPM - “Ayah Tak Duduk Sekali, Jadi Tak Rasa Nak Luah Pada Dia”

gempak
20/08/2024
12:55 MYT
Penyanyi Zaki Yamani memaklumkan dia mempunyai alasan sendiri mengapa merahsiakan keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang diperolehnya baru-baru ini.
Berita

Mpox Kecemasan Kesihatan Global, Ini 6 Langkah Segera KKM

gempak
18/08/2024
11:55 MYT
Kementerian Kesihatan (KKM) akan meningkatkan pemantauan di semua pintu masuk antarabangsa susulan pengisytiharan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bahawa mpox sebagai Kecemasan Kesihatan Awam yang Menjadi Kepentingan Antarabangsa untuk kali kedua pada 14 Ogos lalu.
Hiburan

Jamal Abdillah Bakal Saman Syarikat Pelaburan Selepas Rugi RM2 Juta

gempak
02/08/2024
15:55 MYT
Menurut Jamal, dia telah pun melantik peguam bagi mewakili dirinya untuk menuntut haknya kembali daripada syarikat berkenaan.
Viral

Durian + Kopi, Pesakit Rebah Di Pintu Klinik! Dr. Samhan Kongsi Punca Keracunan Ringan

gempak
15/07/2024
00:01 MYT
Seorang pesakit rebah di pintu sebuah klinik kerana mengalami pening, rasa mual akibat pengambilan kopi selepas menikmati durian.