,
Laman Utama

Masalah Botak & Rambut Gugur, Apa Yang Jadi Pada Wife Will Smith Ini Boleh Berlaku Pada Wanita Lain

Mya Amri
28/03/2022
23:39 MYT
Semalam, kecoh dengan insiden tular melibatkan pelakon Will Smith menampar pelawak, Chris Rock kerana lawak yang keterlaluan di pentas Oscars 2022.
Chris dengan selamba membuat lawak dengan mempersendakan isteri Smith, Jada Pinkett yang tampil dengan gaya botak.
Mungkin ramai yang tidak tahu sebenarnya Jada Pinkett mengalami masalah kesihatan, Alopecia yang mengakibatkan rambutnya gugur teruk.
Jada Pinkett merupakan seorang penghidap Alopecia sejak 2018 lagi dan penyakit itu merupakan penyakit autoimun yang menyebabkan folikel rambut rosak atau musnah lalu mengakibatkan rambut gugur.
Punca berlaku masalah ini adalah kerana faktor genetik, perubahan hormon, stress, ubat ubatan, supplement, produk rambut dan kesan dari radioterapi.
Menerusi perkongsian di akaun Facebook rasmi Public Health Malaysia, adalah digalakkan untuk membuat pemeriksaan lanjut sekiranya mengalami masalah kehilangan rambut dalam masa yang singkat atau ada tompok botak kecil pada kulit kepala.
Berikut merupakan tanda-tanda atau gejala Alopecia.
Disebabkan itu budaya melawak yang keterlaluan tidak patut diamalkan kerana berkemungkinan anda tidak tahu apa kisah perit yang dilalui oleh seseorang.
Gempak harap perkongsian ini dapat memberikan manfaat buat pembaca.
Kredit main foto: theguardian.com
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

7 Tahun Bela Rambut, Mawi Reda Botakkan Kepala Live Demi Konsert Tsumawi! - "Masa Tengok Anak Sedih, Saya Pun ..."

gempak
17/09/2024
09:30 MYT
Penyanyi, Mawi sanggup membotakkan kepalanya secara langsung ketika majlis sidang media Konsert Tsumawi 20th Mawi World Live in KL di Hotel Tenera, Bangi pada Selasa.
Hiburan

Nonny Nadirah Tak Nak Kaya Tapi Nak Bebas Sihir, Mahu Jodoh Dikirim Allah - "Aku Reda Tak Dapat Jodoh Di Dunia, Kahwin Tak Boleh Dipaksa"

gempak
14/07/2024
00:55 MYT
Pelakon dan penyanyi sensasi Nonny Nadirah tampil berkongsi luahan hatinya yang mahukan lelaki yang bertanggungjawab dan ikhlas menerimanya kerana Allah.
Hiburan

Wanita Mirip Nonny Nadirah Kongsi Video Botakkan Kepala, Tulis Kata-Kata Tentang 'Friend Zone'

gempak
03/07/2024
20:55 MYT
Selepas sekian lama mendiamkan diri, akaun Instagram milik penyanyi dan pelakon Nonny Nadirah kembali 'hidup'.
Hiburan

Mainkan Watak Tanpa Rambut, Emelda Rosmila Dedah Suami Suka Imej Botak

gempak
14/06/2024
09:55 MYT
Melakonkan watak dengan imej botak menerusi filem Abnormal: Buas, pelakon, Emelda Rosmilla tidak menafikan bahawa suaminya, Adlin Aman Ramli, gemar terhadap penampilan peliknya itu.
Drama

Naim Daniel Botakkan Kepala Demi Projek: Exit

gempak
15/02/2024
12:00 MYT
Pelakon dan penyanyi, Naim Daniel sanggup mengorbankan rambutnya demi merealisasikan watak lakonannya di dalam sebuah drama bersiri yang berjudul Projek: Exit.
BorakSeeni