Semalam, kecoh dengan insiden tular melibatkan pelakon Will Smith menampar pelawak, Chris Rock kerana lawak yang keterlaluan di pentas Oscars 2022.

Chris dengan selamba membuat lawak dengan mempersendakan isteri Smith, Jada Pinkett yang tampil dengan gaya botak.

Mungkin ramai yang tidak tahu sebenarnya Jada Pinkett mengalami masalah kesihatan, Alopecia yang mengakibatkan rambutnya gugur teruk.

Jada Pinkett merupakan seorang penghidap Alopecia sejak 2018 lagi dan penyakit itu merupakan penyakit autoimun yang menyebabkan folikel rambut rosak atau musnah lalu mengakibatkan rambut gugur.

Punca berlaku masalah ini adalah kerana faktor genetik, perubahan hormon, stress, ubat ubatan, supplement, produk rambut dan kesan dari radioterapi.

Menerusi perkongsian di akaun Facebook rasmi Public Health Malaysia, adalah digalakkan untuk membuat pemeriksaan lanjut sekiranya mengalami masalah kehilangan rambut dalam masa yang singkat atau ada tompok botak kecil pada kulit kepala.

Berikut merupakan tanda-tanda atau gejala Alopecia.



Disebabkan itu budaya melawak yang keterlaluan tidak patut diamalkan kerana berkemungkinan anda tidak tahu apa kisah perit yang dilalui oleh seseorang.

Gempak harap perkongsian ini dapat memberikan manfaat buat pembaca.

Kredit main foto: theguardian.com