Laman Utama

Masih ‘Rahsiakan’ Wajah Bilal, Haris: “Tak Ada Masalah Nak Tunjuk, Tapi…”

Maliah Surip
01/03/2022
22:34 MYT
Pasangan suami isteri Neelofa dan Haris sedang melewati fasa bahagia bergelar ibu dan bapa selepas kelahiran anak sulung mereka pada 31 Januari lalu.
Namun selepas hampir sebulan dikurniakan anak lelaki yang diberi nama Muhammad Bilal, pasangan tersebut masih belum berkongsi wajah putera mereka kepada umum.
Malah sebelum ini ibu Neelofa, Noor Kartini sempat mengaku keluarga mereka di Kelantan juga masih belum pernah melihat wajah Bilal.
Sewaktu menjadi tetamu progran MeleTOP malam tadi, Haris menjawab pertanyaan hos Elly Mazlein mengenai pendirian ‘merahsiakan’ wajah anak mereka.
Menurut Haris, baik dia mahupun Neelofa tidak mempunyai masalah untuk berkongsi wajah Bilal kepada umum.
“Sebenarnya tak ada masalah nak tunjuk anak, tapi saya jawab dengan hadis yang antaranya menyentuh tentang melihat benda yang menakjubkan.
“Khuwatir kalau ada yang menengok…sabar,” kata Haris tanpa memaklumkan bila mereka akan berkongsi wajah Bilal kepada umum.
Saat ditanya mengenai pengalaman pertama kali bergelar ayah, Haris yang membahasakan dirinya sebagai Abah memberitahu kehidupan mereka sekeluarga berjalan penuh sederhana.
“Sederhana saja, tapi semua pun tahu tidurpun tak berapa cukup. Kita menolong isteri. Selalunya selepas bersalin mereka ada postpartum (kemurungan),” katanya lagi.
Haris kemudian segera memaklumkan Neelofa tidak mengalami masalah postpartum, namun sebagai suami dia mahu membantu dan melakukan yang terbaik buat isteri dan anaknya.
“Ummi kita tak ada apa, Alhamdulillah,” jelas Haris.
Dalam temubual sama, Haris turut memberitahu nama Muhammad Bilal dibuat atas keputusan bersama dan ia diambil sempena nama sahabat Nabi Muhammad SAW, Bilal Bin Rabah.
“Nama Muhammad Bilal diambil dengan pilihan dan keputusan bersama.
“Saya dalam banyak kisah pergi ceramah, Bilal ini buat menangis dengar.
“Jadi kami ambil berkat moga (Bilal) jadi anak soleh,” ujar Haris.
Haris dan Neelofa berkahwin pada Mac 2021.
Selepas memiliki anak, pasangan ini membahasakan diri mereka dengan panggilan Ummi (Neelofa) dan Abah buat Haris.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Terkini

Netizen Terharu Lihat Pelajar Universiti Ini Beri Sepotong Kek Kepada Pekerja Restoran Mamak

gempak
26/07/2024
06:55 MYT
Beberapa pelajar dari sebuah universiti meraih perhatian netizen apabila rakaman yang memperlihatkan mereka memberi sepotong kek kepada seorang pekerja kedai makan yang sering mereka kunjungi viral di media sosial.
Viral

Ibu Arwah Zulfarhan Akui Pernah Tak Restu Anak Masuk UPNM

gempak
26/07/2024
03:55 MYT
“Dia selalu dekat dengan kami sekeluarga,” begitulah keluhan ibu kepada arwah Zulfarhan, yang menyatakan dirinya pernah tidak merestui anak lelakinya itu untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).
Berita

Gara-Gara Beri Anjing Makan Berlebihan Sehingga Mati, Wanita Dihukum Penjara Dua Bulan

gempak
25/07/2024
21:55 MYT
Mahkamah di New Zealand menjatuhkan hukuman penjara dua bulan ke atas seorang wanita kerana memberi makan anjing peliharaannya secara berlebihan sehingga mati, lapor News Straits Times.
Viral

"Lepas Saya Letak Tu, Tak Pernah Tengok Dah Sampai Sekarang" - Individu Dipercayai Penulis Surat Layang Kes Buli Arwah Zulfarhan Tampil Bersuara

gempak
25/07/2024
07:30 MYT
Pemilik akaun Instagram, dipercayai individu yang pernah mengirimkan surat layang tentang kes buli bekas penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain tampil memuatnaik hantaran mengimbas kejadian yang berlaku sekitar tujuh tahun lalu.
Viral

Lelaki Berpakaian Wanita ‘Kantoi‘ Curi Baju Dalam

gempak
25/07/2024
04:01 MYT
Perbuatan seorang lelaki yang mencuri pakaian dalam di sebuah kawasan kejiranan berjaya dirakam melalui kamera litar tertutup (CCTV).