,
Berita

Murahnya Hati 'EggBoy’…- Derma RM290,000 Dikumpul Untuknya Kepada Mangsa Christchurch

Fiza Kamarudin
30/05/2019
03:24 MYT
‘Budak Telur’ atau ‘EggBoy’ bersetuju untuk menyumbang AUD100,000 (RM290,580) kepada mangsa serangan pengganas di dua masjid di Christchurch, New Zealand Mac lalu.
Wang tersebut adalah dana yang dikumpul kepada ‘Egg Boy’ atay nama sebenarnya Will Connolly menerusi dua kempen ‘crowdfunding’ di laman web GoFundMe.
Laman web tersebut ditubuhkan oleh orang ramai yang bersimpati dengan pemuda berusia 17 tahun itu kerana dikenakan tindakan undang-undang selepas memecahkan telur di kepala senator Australia, Fraser Anning.
Akibat tindakannya itu, Will ditumbuk sebanyak dua kali oleh Fraser sebelum kekecohan dileraikan pengawal keselamatan.
Pemuda warga Australia itu ditahan polis namun dibebaskan selepas soal siasat.
Semalam, ‘EggBoy’ telah memuat naik sebuah entri di laman Instagramnya.
“Saya membuat keputusan untuk mendermakan semua wang sebagai bantuan kepada mangsa serangan keganasan. Ia bukan milik saya.
“Akhirnya!!! Selepas sejumlah besar dikumpulkan, sebanyak $99,922.36 (RM290,069.29) diserahkan hari ini kepada Yayasan Christchurch dan Mangsa Sokongan.
“Kepada mangsa tragedi itu, saya dengan sepenuh hati berharap pemberian ini dapat memberi kelegaan kepada anda. Teruskan dengan menyebarkan kasih sayang,” katanya.

Finally!!! After a huge amount of red tape,$99,922.36 has today been transferred to the Christchurch Foundation and Victims Support. For those of you who don’t know, there were 2 Go Fund Me pages set up to help cover the cost of my legal fees and to ‘buy more eggs’. Gratefully, Gordon Legal acted probono for me so I don’t have any legal fees. I decided to donate all monies to help provide some relief to the victims of the massacre... it wasn’t mine to keep. I want to thank Corey and @sajjad12345 who set up the funds and every single person who donated to the money and made this possible. To the victims of the Tragedy, I whole heartedly hope that this can bring some relief to you. Keep spreading the love. ❤️??

A post shared by Will Connolly (@willconnolly__) on

Serangan pada 15 Mac lalu itu mengorbankan 51 umat Islam semasa mereka hendak menunaikan solat Jumaat di dua buah masjid iaitu Masjid Al Noor dan Masjid Linwood.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Menyamar Jadi Rakyat Palestin Untuk Minta Derma, Netizen Bengang Dengan Sikap Warga Asing - "Senang-Senang Je!"

gempak
10/09/2024
09:55 MYT
Di saat rakyat Palestin teruk dibedil oleh rejim Zionis di negara sendiri, ada pula sesetengah pihak yang mahu mengambil kesempatan terhadap isu tersebut.
Viral

Paderi Penipu, Kutip Derma RM2.8 Juta Buat Sedut Lemak & Bayar Yuran Gym

gempak
29/08/2024
18:25 MYT
Seorang lelaki berjaya memperdaya ramai orang dengan mengaku dirinya seorang paderi dan juga doktor yang memiliki klinik serta menjalakan misi bantuan di Lubnan hanya dengan meminta derma melalui kiriman emel.
Sukan

Ini Sebab Mengapa Ronaldo Enggan Cacah Tatu

gempak
25/08/2024
23:55 MYT
Tidak seperti pemain bola sepak lain, Cristiano Ronaldo enggan membuat tatu dan dia mempunyai sebab memegang prinsip berkenaan.
Viral

Reman Pempengaruh Islamik Suami Isteri & Dua Individu Disambung 3 Hari!

gempak
14/07/2024
08:28 MYT
Empat individu termasuk pasangan suami isteri yang juga pempengaruh, yang ditahan 10 Julai lalu kerana disyaki terlibat penyelewengan derma, disambung reman empat hari pada Ahad.
Berita

Seleweng Kutipan Derma, Suami Isteri Pempengaruh Ditahan SPRM

gempak
10/07/2024
14:37 MYT
Pasangan suami isteri yang juga pempengaruh yang terpalit dengan isu dakwaan menyeleweng kutipan derma ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), hari ini.