Mengeluh dengan keadaan trafik di ibu kota yang sesak siang dan malam? Apa kata tenangkan jiwa dengan lagu blues Jam! dendangan kolaborasi Imuda, Andy Flop Poppy dan Art Fazil.

Rentak yang bersahaja, melodi dan senikata yang catchy mudah diikuti, kata Art Fazil, lagu Jam! mampu menghiburkan pemandu terutama yang tersekat dalam trafik.

"Lagu ini terilham dari pengamatan saya tentang keadaan hidup di kota metropolitan Kuala Lumpur. Idea lagu ini juga saya ambil dari perbualan harian teman-teman warga kota KL yang sering mengeluh tentang keadaan trafik terutama di waktu pagi dan menjelang malam.

"Seperti mereka yang harus memandu ke tempat kerja dan tersangkut di lebuhraya kerana padat dengan kenderaan, yang harus hantar anak pergi sekolah, dan juga di waktu waktu cuti umum di kala musim perayaan," katanya.

Memilih Imuda dan Andy Flop Poppy kata Art Fazil ekoran 'cool factor' dan 'street cred' yang dimiliki kedua-dua penyanyi tersebut.

Imuda terkenal dengan identiti sebagai pelukis, pemain muzik Blues dan pelawak manakala Andy masyhur dengan band indie Flop Poppy dan seorang pemuzik multi-instrumentalist.

Berkongsi pengalaman penggambaran muzik video Jam! kata Imuda mereka mempersembahkan lagu terbabit secara santai di belakang pacuan empat roda sambil mengelilingi Kuala Lumpur ketika kesesakan lalu lintas.

Penggambaran babak persembahan di belakang kenderaan ini ternyata mendapat sambutan para pengguna jalan raya yang lain dengan adanya ramai orang memberi isyarat tangan, melambai dan merakamkan foto dan video.

"Masa penggambaran muzik video Jam! memang betul-betul ada ‘jam’. Satu hari suntuk kita menyanyi dan merasai lagu Jam! dalam kesesakan bersama-sama.

"Dengan selambanya kita duduk di belakang kereta tu keliling satu bandaraya Kuala Lumpur. Seronok orang tengok kita, ada yang ekori kita lagi, semua orang tengok tapi kita buat muka tebal," kata Imuda berkongsi cerita.

Bagi Andy pula; "Seronok sangat masa penggambaran video, naik trak pick up seharian keliling KL mencari suasana kesesakan. Tak pernah-pernah mencari jam, tapi hari tu kita cari jam. Bila berhenti dalam kesesakan, siap ada orang buat permintaan lagu lagi.

"Tiada sesaat pun yang kita rasa tertekan dalam pembikinan lagu ini, dari rakaman lagu sehinggalah ke penggambaran muzik video."

Muzik video lagu Jam! boleh ditonton di YouTube Moro Records.