Laman Utama

Netizen Kurang Puas Hati Dengan Dokumentari MH370: The Plane That Disappeared, Sifatkan Macam Konspirasi

Awani
12/03/2023
13:50 MYT
SIRI dokumentari yang dinanti-nantikan ramai, MH370: The Plane That Disappeared menemui penonton di platform Netflix, bermula Rabu.
Siri tiga episod itu disasarkan untuk menyiasat apa sebenarnya yang berlaku kepada penerbangan Malaysia Airlines yang hilang bersama 239 penumpang pada 2014 itu.
Namun begitu, berdasarkan pemerhatian secara umum reaksi penonton di media sosial, ramai yang terkilan dengan tiga teori yang dipaparkan dalam siri tersebut.
Paling mendapat perhatian apabila juruterbang, Kapten Zaharie Ahmad Shah, disebut sebagai salah satu kemungkinan atau Theory 1 yang membawa kepada kehilangan pesawat berkenaan.
Netizen berpendapat ia seolah-olah salah satu cara untuk meletakkan kesalahan kepada seseorang, dan paling mudah melakukannya adalah pada individu yang sudah tidak ada untuk mempertahankan diri.
Dalam masa yang sama, dokumentari itu dianggap lebih fokus kepada teori konspirasi tanpa hujah kukuh, jauh sekali mahu menjawab persoalan orang ramai tentang apa yang berlaku.
Terdapat juga penonton yang berpendapat siri itu lebih baik dimasukkan sebagai sebahagian daripada siri 'Unsolved Mysteries' di Netflix, dan bukannya dokumentari.
Namun harus diingatkan bahawa tidak semua dokumentari mempunyai jawapan konklusif, sebaliknya hanya paparan penerokaan terhadap teori yang sedia ada.
'MH370: The Plane That Disappeared' memaparkan wawancara dengan ahli keluarga penumpang dan anak kapal yang hilang, penyelidik dan wartawan.
Ramai daripada mereka yang ditemu bual berkongsi pengalaman, selain teori peribadi tentang apa yang berlaku kepada pesawat itu. -AWANI-
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Terkini

Netizen Terharu Lihat Pelajar Universiti Ini Beri Sepotong Kek Kepada Pekerja Restoran Mamak

gempak
26/07/2024
06:55 MYT
Beberapa pelajar dari sebuah universiti meraih perhatian netizen apabila rakaman yang memperlihatkan mereka memberi sepotong kek kepada seorang pekerja kedai makan yang sering mereka kunjungi viral di media sosial.
Viral

Ibu Arwah Zulfarhan Akui Pernah Tak Restu Anak Masuk UPNM

gempak
26/07/2024
03:55 MYT
“Dia selalu dekat dengan kami sekeluarga,” begitulah keluhan ibu kepada arwah Zulfarhan, yang menyatakan dirinya pernah tidak merestui anak lelakinya itu untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).
Berita

Gara-Gara Beri Anjing Makan Berlebihan Sehingga Mati, Wanita Dihukum Penjara Dua Bulan

gempak
25/07/2024
21:55 MYT
Mahkamah di New Zealand menjatuhkan hukuman penjara dua bulan ke atas seorang wanita kerana memberi makan anjing peliharaannya secara berlebihan sehingga mati, lapor News Straits Times.
Viral

Buka Gerai Makan Di Tengah Kubur, Netizen Seram: “Tengah Malam Mesti ‘Ramai’”

gempak
25/07/2024
09:55 MYT
Sepotong video memaparkan sebuah gerai ‘jajanan’ dibuka di tengah-tengah tanah perkuburan di Pati, wilayah Jawa Tengah, Indonesia berjaya mendapat perhatian ramai baru-baru ini.
Viral

"Lepas Saya Letak Tu, Tak Pernah Tengok Dah Sampai Sekarang" - Individu Dipercayai Penulis Surat Layang Kes Buli Arwah Zulfarhan Tampil Bersuara

gempak
25/07/2024
07:30 MYT
Pemilik akaun Instagram, dipercayai individu yang pernah mengirimkan surat layang tentang kes buli bekas penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain tampil memuatnaik hantaran mengimbas kejadian yang berlaku sekitar tujuh tahun lalu.