,
Sukan

Olimpik Paris 2024: Menang 2 Pingat Emas, Atlet Filipina Ini Dapat Habuan Lumayan… Kondo Mewah, Bekalan Ramen Seumur Hidup

Gempak
07/08/2024
04:00 MYT
Atlet gimnastik Filipina, Carlos Yulo, mencipta magis apabila berjaya merangkul bukan sahaja satu tetapi dua pingat emas di temasya Olimpik Paris 2024.

Tak Jangka Menang

Menjadikannya atlet Filipina pertama yang memenangi dua pingat emas dalam satu Olimpik, gimnas berusia 24 tahun itu berjaya meraih emas dalam acara lantai lelaki dan lompat kuda lelaki.
Yulo meraih mata purata 15.116 pada peti besi pada hari Ahad, mendahului pemain Armenia Artur Davtyan (14.966) dan Harry Hepworth dari Britain (14.949).

"Saya hanya berharap untuk beraksi dengan baik. Saya tidak benar-benar menjangkakan pingat.

"Ia benar-benar terasa seperti bonus untuk saya. Ia gila, kerana malam tadi saya tidak boleh tidur.

“Saya sangat teruja kerana saya telah memenangi pingat emas itu [sehari sebelumnya],” ujarnya dalam satu temu bual.

Dalam pada itu, presiden Ferdinand Marcos Jr dan Wanita Pertama Liza Araneta-Marcos, turut mengucapkan tahniah kepada Yulo.
"Tiada kata-kata yang dapat menyatakan betapa kami bangga dengan anda, Caloy. Anda telah mencapai emas untuk Filipina bukan sekali, tetapi dua kali!
“Rakyat Filipina di seluruh dunia berdiri bersatu, bersorak dan menyokong anda," tulis Marcos di Facebook.

Ganjaran Lumayan Menanti

Sehubungan dengan kejayaan luar biasa yang dicipta Yulo, kerajaan Filipina akan menyerahkan gimnas itu 10 juta peso Filipina (kira-kira RM771,000) ganjaran yang dijanjikan kepada mana-mana pemenang pingat emas.
Manakala sebuah firma hartanah telah menjanjikannya unit tiga bilik tidur yang lengkap di McKinley Hill, pembangunan kondominium terbesar di metropolitan Manila.
Dewan Rakyat juga telah berjanji untuk memberi Yulo tambahan 6 juta peso (kira-kira RM463,000) insentif tunai.
Malah pakar gastroenterologi juga telah menawarkan perundingan dan kolonoskopi percuma kepada Yulo seumur hidup manakala Universiti Mindanao telah menjanjikan kredit universiti percuma.
Turut menantinya ialah bekalan ramen seumur hidup, mac dan keju serta ayam panggang yang ditawarkan oleh pelbagai rangkaian restoran.
Saksikan aksi atlet Malaysia secara siaran langsung di Gempak.com.
Ikuti perkembangan dan keputusan terkini Olimpik Paris 2024 di sini

ARTIKEL BERKAITAN: Olimpik Paris 2024: Mewah! 10 Negara Ini Beri Ganjaran Lumayan Buat Pemenang Pingat Emas… Malaysia Turut Tersenarai

ARTIKEL BERKAITAN: Olimpik Paris 2024: Pakai Bikini, 'Makan Angin' Di Disneyland, Atlet Paraguay Diarah Pulang

ARTIKEL BERKAITAN: Dipuji Michelle Yeoh, Zii Jia & Aaron Chia-Soh Wooi Yik Dijanjikan SUV Oleh Chery Malaysia

ARTIKEL BERKAITAN: Olimpik Paris 2024: Indahnya! Lepas Menang Emas, Pemain Badminton Ini Dilamar Kekasihnya Dengan Sebentuk Cincin Berlian – “Saya Terkejut”

Sumber: BBC
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Sukan

"Saya Tak Nampak Diri Saya Akan Ke LA 2028 Sebagai Atlet" - Azizulhasni Awang

gempak
09/09/2024
06:25 MYT
Legenda berbasikal trek negara, Datuk Azizulhasni Awang, memberikan bayangan awal mengenai titik noktah kariernya selaku atlet apabila membuat keputusan untuk tidak beraksi dalam Sukan Olimpik Los Angeles 2028 (LA 2028).
Sukan

Atlet Olimpik Maut Dibakar Bekas Kekasih Sewaktu Pulang Dari Gereja

gempak
05/09/2024
20:55 MYT
Atlet marathon yang baru menyertai temasya Olimpik Paris 2024 dilaporkan meninggal dunia selepas mengalami kecederaan dan lecur parah akibat dibakar bekas kekasihnya.
Hiburan

Paralimpik Olimpik 2024: Nabil, Azad & Radin Taja Percutian Khas Cheah Liek Hou Sempena Kemenangan Pingat Emas

gempak
04/09/2024
08:10 MYT
Penyampai 3 Pagi Era, Nabil, Azad dan Radin berbesar hati menaja percutian khas selama tiga hari dua malam kepada pemenang pingat emas Paralimpik Olimpik Paris 2024, Cheah Liek Hou selepas berjaya menumpaskan lawannya dari Indonesia.
Sukan

Paralimpik Paris 2024: Cheah Liek Hou Sumbang Emas Pertama Buat Malaysia

gempak
02/09/2024
17:08 MYT
Jaguh badminton para negara Cheah Liek Hou menghadiahkan pingat emas pertama buat Malaysia selepas menang pada aksi final perseorangan lelaki SU5 (kecacatan fizikal) di Sukan Paralimpik Paris 2024, pada Isnin malam.
Sukan

Paralimpik Paris 2024: Liek Hou Hampiri Pertahan Emas, Fareez Tumpu Penentuan Gangsa

gempak
02/09/2024
03:25 MYT
Jaguh badminton para negara, Cheah Liek Hou, hanya selangkah untuk mempertahankan pingat emas apabila mara ke final acara perseorangan lelaki SU5 (kecacatan fizikal), Sukan Paralimpik Paris 2024 di Arena Porte de La Chapelle awal pagi tadi.