Pertandingan Miss Universe 2022 sedang hangat berlangsung di New Orleans, Amerika Syarikat.

Untuk temasya yang dianjurkan buat tahun ke 71 ini, ia diikuti oleh 86 negara. Salah satu negara yang ikut bertanding adalah Bahrain, yang menghantar wakil seorang wanita Islam bernama Evlin Khalifa.

Meskipun sedang mengikuti pertandingan wanita tercantik dunia yang selalunya terlihat ‘terdedah’, Evlin melakukan sebaliknya.

Wanita berusia 24 tahun itu memilih untuk berpakaian sopan. Malah pada pusingan memperaga pakaian renang, dia menjadi satu satunya peserta yang memakai bukini sementara lainnya berbikini.

Evlin dilihat tetap anggun dengan burkini warna merah jambu dan ‘cape’ yang membawa mesej kesetaraan yang ditulis dalam bahasa Arab yang antaranya berbunyi: “Wanita Islam juga boleh menyertai Miss Universe.”

Menurut lulusan bidang kewangan dan pengurusan ini, dia akan tetap berpakaian sopan sepanjang pertandingan berlangsung.

“Saya menghormati semua wanita yang memakai bikini. Saya memilih memakai burkini. Saya mahu membuktikan kepada dunia bahawa seorang wanita yang tertutup juga boleh cantik,” katanya seperti dilaporkan media antarabangsa.



Bukan hanya cakap kosong, selain memakai burkini, Evlin juga dilihat tampil mempersona dalam balutan dress panjang keemasan dan menutup kepala untuk pusingan gaun malam.

Keputusan Evlin yang boleh berbahasa Arab dan Inggeris itu juga disokong oleh organisasi Miss Universe.

Bercakap mengenai pembabitannya dalam pertandingan tersebut, Evlin mengatakan dia mahu memberi kesedaran kepada semua tentang pentingnya hidup sihat, menjaaga pola makan dan berbagi pengalaman sebagai salah seorang pesakit anoreksia.

Walaupun sedang menjadi tumpuan kerana keputusannya untuk tampil tertutup, Evlin bukanlah wanita pertama yang berbuat demikian dalam Miss Universe.

Sebelumnya, wakil dari Bahrian juga yang menjadi wanita pertama sekaligus mencipta sejarah menyertai pertandingan tersebut, Manar Nadeem Deyani juga memilih tampil sopan dan memakai burkini.

A post shared by Miss Universe Bahrain (@missuniversebahrain)

A post shared by Miss Universe Bahrain (@missuniversebahrain)