,
Sukan

Pestabola Merdeka: Malaysia Juara, Akhiri Badi 14 Tahun

Gempak
08/09/2024
15:59 MYT
MALAYSIA muncul juara Pestabola Merdeka 2024 setelah mengejutkan pasukan di ranking ke-116 dunia, Lubnan 1-0 di Stadium Nasional Bukit Jalil sebentar tadi.
Kemenangan jaringan tunggal Romel Morales pada minit ke-33 itu menamatkan kemarau kejuaraan negara di pentas antarabangsa yang kali terakhir memenangi Piala Suzuki pada 2010.

BERITA TRENDING: Harimau Malaya Bakal Miliki Pemain Bernilai RM72 Juta

Malah Malaysia juga menamatkan badi kekalahan kepada pasukan dari negara Arab yang kali terakhir menang 2-1 ke atas Yaman 10 tahun lalu.
Kemenangan itu juga pasti melegakan skuad Harimau Malaya yang menghuni ranking ke-134 dunia meskipun tanpa sokongan Ultras Malaya.
Malah jurulatih sementara, Pau Marti Vecente boleh tidur lena apabila berjaya menghadiahkan trofi pertama selepas mengambil alih kerusi panas itu dari Kim Pan-gon.
Terdahulu dalam aksi yang agak panas itu, skuad Harimau Malaya berpeluang di depan menerusi sepakan percuma Safawi Rasid, namun dinafikan penjaga gol, Mehdi Khalil.
Memasuki babak kedua, Pau Marti membuat dua pertukaran.
Pemain sensasi, Arif Aiman Hanapi dan Akhyar Rashid dibawa masuk menggantikan Sapawi Rasid serta Syafiq Ahmad.
Kemasukan duo Arif Aiman dan Akhyar mencetuskan impak buat skuad negara apabila berpeluang menambah jaringan, namun Mehdi kebal di gawang.
Serangan balas lantas Lubnan turut mencemaskan benteng negara.
Mujur Syahin Hazmi ampuh di gawang menangkap kemas tandukan Karim Darwich.
Malang kemudian menimpa Lubnan apabila terpaksa beraksi 10 pemain selepas Khalil Khamis dilayangkan kad kuning kedua selepas mengasari Akhyar.
Aksi selepas itu agak tegang apabila Lubnan yang terdesak memburu gol penyamaan mengasak kubu negara yang mencetuskan insiden kekasaran.

BERITA TRENDING: Faisal Halim Sebak Tak Dapat Bersama Harimau Malaya

BERITA TRENDING: Skuad Bola Sepak Palestin Training Di Kuala Lumpur - "Malaysia Ibarat Rumah Pertama Kami"

BERITA TRENDING: Arif Aiman Ziarah Faisal Halim, Peminat Respek - “Diluar Padang Mestilah Bersahabat”

Para pemain negara yang tenang dengan situasi itu mengawal permainan dengan baik sebelum pengadil, Thoriq Munir Al-Katir mengesahkan kemenangan Malaysia 1-0.
Kali terakhir Malaysia menjuarai Pestabola Merdeka ialah pada edisi 2013 menerusi skuad bawah 23 tahun.
Sumber: Sinar Harian
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
gimme-the-mic

#GimmeTheMicMY: Farhan Mustapha Dinobat Grand Champion - "Ini Untuk Adik!"

gempak
15/09/2024
16:10 MYT
Finalis Farhan Mustapha dinobatkan sebagai juara Gimme The Mic Malaysia 2024 yang berlangsung di Pusat Konvensyen CIDB, Cheras pada Ahad.
Sukan

Pearly-Thinaah Juara Terbuka Hong Kong

gempak
15/09/2024
08:10 MYT
Beregu wanita negara, Pearly Tan-M Thinaah muncul juara Terbuka Hong setelah menewaskan pilihan kedua dari China, Liu Sheng Shu-Tan Ning secara straight set sebentar tadi.
gimme-the-mic

#GimmeTheMicMY: Pertarungan Sengit 10 Finalis, Elemen Kejutan Jadi Tumpuan… Ini Ramalan Siapa Yang Bakal Bergelar Juara

gempak
15/09/2024
06:55 MYT
Debaran semakin kencang! Pentas akhir Gimme The Mic Malaysia bakal berlangsung malam ini dengan menyaksikan 10 finalis bakal berentap menjadi yang terbaik.
Viral

“Abang, Selamat Pulang Ke Kampung Halaman” - Netizen Teruja Lihat Lee Minho Kembali Ke Malaysia

gempak
13/09/2024
15:55 MYT
Kehadiran pelakon Korea terkenal, Lee Minho yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Sepang pada jam 5 petang tadi ternyata disambut meriah oleh peminatnya.
Hiburan

Sandra Lim Mahu Harumkan Malaysia Di Pentas Miss Universe - "Perjalanan Ini Bukan Mudah"

gempak
12/09/2024
12:55 MYT
Selepas kemenangan yang diraih menerusi acara Miss Universe Malaysia baru-baru ini, pelakon dan model, Sandra Lim berhasrat mahu berusaha keras bagi mengharumkan nama negara ke persada dunia.