Laman Utama

Picit Jerawat, Cabut Bulu Hidung, Boleh Undang Strok

Izwan Isa
18/10/2023
07:20 MYT
Perbuatan mencabut bulu hidung dan memicit jerawat mungkin dianggap sebagai satu perkara yang biasa.
Begitupun, perbuatan tersebut sebenarnya boleh mengundang hal kesihatan yang lebih parah!
Sepasukan doktor penyakit berjangkit di Universiti John Hopkins, Amerika Syarikat mendapati perbuatan tersebut boleh mengundang penyakit strok atau lebih dikenali sebagai angin ahmar.
Penemuan itu dikongsikan Public Health Malaysia menerusi satu entri yang dimuat naik di Facebook.
Katanya, orang ramai disaran untuk mengelakkan perbuatan tersebut terutamanya melibatkan kawasan segi tiga 'kematian' di muka.
"Kawasan segi tiga ini adalah berkait dengan infeksi bakteria yang dikatakan boleh menyebabkan jangkitan di sekitar otak dan juga boleh menyebabkan strok.
"Bagaimanapun, ia sangat jarang berlaku disebabkan antibiotik dan sukar untuk bakteria merebak secara melawan arus di dalam salur darah.
"Namun, ianya boleh berlaku jika kuman tersebut sudah menjadi kuat dan antibiotik tidak lagi boleh melawan kuman tersebut atau jangkitan kulit yang sangat teruk," katanya.
Justeru, katanya adalah penting bagi orang ramai mengelakkan perkara yang boleh menyebabkan kulit terdedah dengan kuman akibat aktiviti memicit jerawat dan mencabut bulu hidung.
Lebih-lebih lagi apabila bimbang sekiranya terdapat bakteria yang mempunyai daya tahan kuat pada rintangan antibiotik.
"Ingat, kita sudah lama tidak menjumpai antibiotik kelas baharu. Kali terakhir kelas antibiotik yang dijumpai adalah pada tahun 1987 iaitu lipopeptides.
"Sehingga kini, kita hanya membangunkan antibiotik sedia ada untuk menjadi lebih baik. Semakin lama semakin sukar untuk merawat kuman bakteria. Public Health Malaysia sentiasa menekankan konsep pencegahan lebih baik daripada berubat.
"Jadi amalkan sanitasi yang baik, elakkan memicit jerawat atau mencabut bulu hidung. Dan jika ingin melakukan prosedur, pastikan ianya adalah teknik steril," jelasnya.
Infografik: Public Health Malaysia
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Dikritik Gara-Gara Bergambar Dengan Kereta Tank Israel, Bright Vachirawit Mohon Maaf

gempak
26/07/2024
23:55 MYT
Pelakon Thailand, Bright Vachirawit menerima kecaman yang hebat gara-gara bergambar di hadapan sebuah kereta tank didakwa milik Israel ketika berada di Las Vegas, Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini.
Hiburan

Diana Rafar, Zamarul Hisham dan Afyaa Santuni Selebriti Veteren Menerusi Dari Poket Artis Ke Poket Artis 2.0

gempak
26/07/2024
21:30 MYT
Kejayaan program Dari Poket Artis Ke Poket Artis 1.0 yang dijalankan pada November tahun lalu mendorong pasangan selebriti, Diana Rafar dan Zamarul Hisham menganjurkan siri kedua.
Viral

Pesta Kahwin Ada Lagi 2 Bulan, Anant Ambani Sambung Rai Di UK, Putera Harry, Meghan Tetamu

gempak
26/07/2024
15:55 MYT
Ingatkan sudah selesai, rupa-rupanya masih ada lagi majlis perkahwinan penuh sensasi yang mahu diraikan antara orang terkaya dunia, Mukesh Ambani.
Hiburan

Dayang Areeda Cuak Lakonkan Babak Nasi Kangkang Untuk Jerat Aliff Aziz - "Saya Risau Pandangan Masyarakat"

gempak
26/07/2024
13:55 MYT
Sepotong video yang memaparkan babak pelakon Dayang Areeda cuba menjerat Aliff Aziz dengan menggunakan ilmu sihir nasi kangkang mencuri perhatian ramai di media sosial.
Viral

Bateri Litium Meletup Dalam Lif, Lelaki Meninggal Dunia Selepas 28 Hari Dirawat Di Hospital

gempak
26/07/2024
13:55 MYT
Sepotong video rakaman CCTV memperlihatkan sebiji bateri litium yang dibawa oleh seorang lelaki meletup dan terbakar dalam lif meraih perhatian netizen seluruh dunia.