Komposer dan pengasas serta vokalis terkenal grup Indonesia, Dewa 19, Ahmad Dhani baru baru ini mengaku dirinya pernah dijangkiti COVID 19.

Pengakuan itu dibuat Dhani dalam selang seli melakukan konsert virtual dan menjawab soalan netizen yang menonton persembahannya bersama band pada malam Ahad.

Malah dirinya tak pernah menafikan telah memperpanjang daftar selebriti Indonesia yang positif COVID 19 dengan antaranya telah menjangkiti mantan isterinya, Maia Estianty.

"Saya tak pernah tak mengaku. Memang saya sempat positif COVID 19," katanya.

Dhani mengatakan, pada peringkat awal, beliau tidak sedar telah dijangkiti virus tersebut. Beliau menyangkakan dirinya hanya kurang sihat dan badannya masuk angin.

"Saya ingat badan masuk angin. Tapi setelah melakukan ujian swab, ternyata positif COVID 19," katanya seperti dilaporkan Insertlive.

Tanpa menyebutkan jangka masa dan bila dirinya telah terjangkiti dengan COVID 19, lelaki berusia 48 tahun itu kemudian dengan santai menceritakan bagaimana dirinya sembuh dari virus tersebut.

Dhani mendakwa rutin meminum susu dari jenama Bear Brand yang dicampur madu tiga kali sehari telah membuatkan beliau sembuh.

"Saya sembuh dengan minum Bear Brand sama madu Asyifa. Tiga kali sehari minum. Cepat sembuh," dakwanya.

Suami Mulan Jameela itu bagaimanapun tidak melanjutkan bicaranya tentang penyakit tersebut dan meneruskan kembali persembahan di konsert virtual tersebut.

Sekadar rekod, Indonesia telah mencatatkan lebih 28,000 kematian akibat COVID 19 sehingga semalam. Kes positif COVID 19 pula mencecah angka 1 juta di seluruh republik tersebut.

Instagram: @ahmaddhaniofficial