Indonesia saat ini menjadi negara pertama dunia yang memiliki kes COVID 19 terbanyak dengan 3.13 juta rakyatnya dilaporkan positif virus tersebut.

Rupa rupanya, salah seorang rakyat yang pernah dijangkiti COVID 19 adalah artis Raffi Ahmad.

Pengakuan itu baru dibuat Raffi pertama kali saat mencari tetamu dalam YouTube rakannya, Ivan Gunawan.

Raffi mengungkapkan dia pernah positif COVID 19, namun berasa aneh kerana berasakan gejala tak sihat hanya sehari.

"Saya pernah positif COVID 19, tapi agak aneh kerana hanya rasa gejala tersebut sehari kemudian baik," dedah Raffi Ahmad seperti dilaporkan Kompas.com.

Suami Nagita Slavina itu kemudian melanjutkan, dia hanya batuk tanpa mengalami gejala lain. Meski hairan, Raffi percaya tubuh badannya dapat bertahan dari serangan virus tersebut kerana telah melengkapkan dua dos vaksin.

"Mungkin kerana saya telah ambil dua dos vaksin. Jadi antibodi agak kuat," katanya ringkas.

Kata Raffi lagi dia sengaja tidak mengumumkan dirinya menjadi mangsa COVID 19 kerana malas dikecam netizen.

"Saya tak umum kena COVID 19 sebab bimbang nanti masyarakat kata sengaja endorse atau promosi saja. Jadi saya pilih diam," katanya.

Meski hanya sehari dijangkiti COVID 19, Raffi yang baru baru ini menyembelih sebanyak 40 ekor lembu dan kambing dalam ibadat korban tetap berhati hati.

Dia mengatakan berhenti melakukan sebarang pekerjaan selama tiga minggu termasuk melakukan kuarantin kendiri dengan tidak tinggal sebumbung dengan isterinya yang sedang hamil anak kedua.

Selain Raffi, ramai selebriti Indonesia yang juga telah dijangkiti COVID 19. Mereka termasuklah penyanyi Rossa dan Afgan, komposer dan penyanyi Maia Estianty serta pelakon Irwansyah.

Malah Irwansyah kehilangan bapanya kerana virus tersebut dan terkini ibu pelakon Amanda Manopo pula dilaporkan meninggal dunia selepas beberapa hari bertarung dengan COVID 19.

Instagram: @raffinagita1717