,
Hiburan

Raisa ‘Bantah’ Pendapat Juara Masterchef Indonesia Kata Nasi Kandar Malaysia Berpasir - “Jangan Makan Pakai Sudu & Garfu, Itu Tidak Afdal”

Asyikin Mayudin
17/10/2024
02:55 MYT
Penyanyi Indonesia, Raisa, tidak bersetuju dengan pendapat juara Masterchef Indonesia musim kelima iaitu Stefani Harison yang pernah mengatakan nasi kandar Malaysia rasa berpasir.

Tempat yang betul

Mengakui nasi kandar merupakan makanan kegemaraannya setiap kali ke Malaysia, Raisa atau Raisa Andriana, menyarankan peminat mengunjungi tempat makan yang betul untuk menikmati rasa sebenar hidangan itu.

“Mungkin ketika ke sini, mereka makan di tempat yang salah.

“Saya kalau ke Malaysia tidak pernah terkecuali untuk makan nasi kandar. Makan pun mesti pakai tangan, jangan pakai sudu dan garfu, itu tidak afdal.

ARTIKEL BERKAITAN: Dakwa Nasi Kandar Malaysia ‘Berpasir’, Masterchef Indonesia Dilabel Tidak Hormat Makanan Tradisional

ARTIKEL BERKAITAN: "Nasi Kandar Wajar Diiktiraf Sajian Warisan Malaysia!" - Penganjur Nasi Kandaq Fest 2.0 Ulas Isu Nasi Kandar 'Berpasir'

ARTIKEL BERKAITAN: #FoodiesLife: Hero-Hero Nasi Lemak Berkampung Di 'I Eat Nasi Lemak' - "Rakyat Malaysia Boleh Makan Ramai-Ramai Tak Kira Bangsa & Agama"

ARTIKEL BERKAITAN: Pemilik Restoran Nasi Kandar Hameediyah Cabar Masterchef Indonesia Datang Malaysia - "Pekena Depan Saya, Beritahu Berpasir Atau Tidak?"

“Menurut saya ia makanan lokal yang wajib dicuba, sangat enak. Saya tidak bersetuju dengan kenyataan makanan itu rasa berpasir,” katanya kepada Gempak.
Penyanyi berusia 32 tahun itu ditemui di majlis sidang media konsert Raisa Teristimewa di kafe Silverfox, Kuala Lumpur pada Rabu.

Hentikan perlingkahan

Dalam pada itu, penyanyi lagu Kali Kedua ini turut berharap agar pertelingkahan membabitkan dua negara di media sosial dapat dihentikan.
“Janganlah kita senang untuk melagakan antara satu satu sama lain. Ada banyak sangat hal positif yang boleh kita raikan bersama-sama.
“Ada banyak hal lain yang memerlukan perhatian, dan tenaga. Lebih baik kita salurkan semuanya ke sana,” jelasnya.
Terdahulu, Stefani Harison dikecam teruk kerana mengatakan rasa nasi kandar di restoran miliknya lebih asli dan sedap berbanding di Malaysia kerana menggunakan bahan masakan segar.
Susulan itu, potongan video tersebut telah tular sehingga mendapat perhatian rakyat Malaysia sehingga ramai yang mengecam juara program masakan Masterchef itu.
Untuk info, Raisa bakal mengadakan konsert buat kali ketiga di Malaysia yang akan berlangsung di Mega Star Arena, Kuala Lumpur pada 3 November depan.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Gaya Hidup

Pemilik Restoran Nasi Kandar Hameediyah Cabar Masterchef Indonesia Datang Malaysia - "Pekena Depan Saya, Beritahu Berpasir Atau Tidak?"

gempak
03/10/2024
12:09 MYT
Pemilik restoran nasi kandar tertua di Malaysia, Restoran Hameediyah, Abdul Sukkor Syed Ibrahim mencabar masterchef Indonesia yang mendakwa nasi kandar Malaysia punyai rasa 'berpasir' untuk datang bertandang ke Malaysia.
Viral

"Nasi Kandar Wajar Diiktiraf Sajian Warisan Malaysia!" - Penganjur Nasi Kandaq Fest 2.0 Ulas Isu Nasi Kandar 'Berpasir'

gempak
22/09/2024
05:30 MYT
Menu nasi kandar seharusnya digazetkan sebagai makanan warisan negara, sama seperti nasi dagang, teh tarik, serta roti canai.
Viral

Dakwa Nasi Kandar Malaysia ‘Berpasir’, Masterchef Indonesia Dilabel Tidak Hormat Makanan Tradisional

gempak
21/09/2024
02:55 MYT
Fani mendapat pelbagai kritikan selepas mendakwa Nasi Kandar Malaysia mempunyai rasa yang ‘biasa’ selain ‘berpasir’ kerana menggunakan rempah serbuk.
Gaya Hidup

#FoodiesLife: Tak Perlu Keluar KL, Nasi Kandaq Festival 2.0 Kembali Hujung Minggu Ini! Mai Serbu Lekaih

gempak
18/09/2024
15:00 MYT
Nasi Kandaq Festival kembali untuk edisi kedua tahun ini dengan menghimpunkan pelbagai legenda utama nasi kandar di seluruh Malaysia.
Berita

Buat Penyiaran Haram, Restoran Nasi Kandar Bayar Pampasan RM221,000 Kepada Astro

gempak
19/08/2024
06:52 MYT
Sebuah syarikat rangkaian restoran nasi kandar yang terkenal terpaksa menanggung padah berjumlah ratusan ribuan ringgit gara-gara menyiarkan kandungan dan pengisian Astro secara haram.
BorakSeeni