,
Berita

Rusuhan Ragut Ratusan Nyawa, Tentera Bangladesh Kenakan Perintah Berkurung

Gempak
20/07/2024
10:25 MYT
Kerajaan Bangladesh mengenakan perintah berkurung seluruh negara dan mengerahkan tentera susulan pertempuran antara penunjuk perasaan dan polis semasa protes pelajar, umum tentera pada Sabtu, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Lebih 100 Orang Terkorban

Menurut laporan Bernama, Menteri Dalam Negeri Asaduzzaman Khan mengumumkan bahawa tentera akan dikerahkan di ibu kota Dhaka dan daerah-daerah lain.
Lebih daripada 100 orang terkorban dalam protes itu sejak keganasan tercetus pada Selasa. Sekurang-kurangnya 56 kematian dilaporkan pada Jumaat, menurut BBC Bangla yang memetik akhbar Prothom Alo dan The Daily Star.

Kerajaan Potong Sambungan Internet

Berita dari saluran ini dan media tempatan lain tidak dapat diakses dalam talian pada Sabtu, selepas kerajaan memotong sebahagian besar sambungan Internet, telefon dan SMS. Angka korban belum disahkan secara rasmi.
Kedutaan Amerika Syarikat di Bangladesh pada Jumaat melaporkan "ratusan hingga mungkin ribuan cedera." Di ibu negara Dhaka, semua perhimpunan dilarang pada Jumaat sehingga diberitahu kelak, lapor Prothom Alo yang memetik polis.
Namun demikian, beberapa protes tetap berlaku. Polis menggunakan bom tangan penggegar, gas pemedih mata dan peluru getah. Penunjuk perasaan membakar kenderaan, kedai dan pejabat, menurut seorang wartawan dpa di lokasi kejadian.
Pada tengah malam Jumaat, wakil pelajar dilaporkan bertemu dengan wakil kerajaan. Tiada maklumat mengenai hasil pertemuan itu diketahui, lapor BBC Bangla.
Pada Sabtu, anggota tentera dilihat berada di jalan-jalan raya. Laman web kerajaan Bangladesh kelihatan digodam. Ia memaparkan mesej: "Berhenti Membunuh Pelajar" dan "Ini bukan lagi protes, ini perang sekarang."
Demonstrasi itu yang telah berlangsung sejak awal Julai, ditujukan terhadap kemungkinan pengenalan semula sistem kuota lama.
Sumber: Bernama
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

10 Prebet Tentera Telanjang, Dipukul & Dipaksa Berdiri Dalam Hujan Lebih 5 Jam

gempak
07/08/2024
04:55 MYT
Tentera Diraja Thai (RTA) menyatakan bahawa insiden melibatkan pegawai kanannya yang didakwa mengarahkan lebih 10 prebet untuk berdiri sambil telanjang dalam hujan selama lebih lima jam dan memukul mereka sedang disiasat, lapor saluran berita Bangkok Post.
Berita

Anggota Tentera Hilang Lebih Sebulan Ditemui Selamat

gempak
05/08/2024
07:55 MYT
Anggota Tentera Kem Terendak, Sungai Udang yang dilaporkan hilang sejak lebih sebulan lalu ditemui selamat oleh keluarganya di sebuah kedai makan di Semabok, Melaka pada Ahad malam.
Berita

UK Bergelut Dengan Rusuhan Terburuk Dalam 13 Tahun

gempak
05/08/2024
04:25 MYT
Pihak berkuasa United Kingdom (UK) berhadapan tekanan yang semakin meningkat pada Ahad (4 Ogos) untuk menamatkan rusuhan terburuk England dalam tempoh 13 tahun selepas insiden pembunuhan kanak-kanak yang sekali gus mencetus kekacauan melibatkan perusuh sayap kanan di seluruh negara.
Berita

Anggota Tentera Kem Terendak Dilaporkan Hilang Lebih Sebulan

gempak
01/08/2024
12:25 MYT
Seorang anggota tentera dilaporkan hilang sejak 38 hari lalu selepas keluar dari rumahnya untuk melapor diri bertugas di Kem Terendak, Sungai Udang, Melaka.
Viral

"Dapat Petunjuk Ke Dapat Bisikan Iblis?" - Rita Rudaini Sokong Pihak Dapat Surat Layang Kes Zulfarhan Dihukum

gempak
24/07/2024
21:55 MYT
Tular di aplikasi X surat layang yang didakwa dihantar penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) untuk meminta bantuan warden bagi menyelamatkan Pegawai Kadet Laut, Zulfarhan Osman Zulkarnain.