Tiada belas kasihan! Itulah yang boleh diungkapkan mengenai berita seorang lelaki tergamak memukul kakak kandungnya gara-gara tidak diberikan wang.

Menurut laporan AWANI, lelaki tersebut telah memukul kakaknya dengan penyapu sehingga wanita itu lumpuh.
Kejadian tersebut berlaku di rumah mereka di Jalan Sungai Antu, Sibu pada 22 Januari lalu.

Dalam kejadian kira-kira pukul 3 petang itu, mangsa yang berusia 49 tahun itu lumpuh dari paras dada ke kaki selepas terkehel tulang belakang hingga saraf tunjangnya tertekan.

Ketua Polis Daerah Sibu, Asisten Komisioner Stanley Jonathan Ringgit berkata, siasatan mendapati, suspek berusia 44 tahun telah meminta wang dan mangsa yang enggan menunaikan permintaan itu.

"Berang akan desakan adiknya itu, mangsa mengambil batang penyapu lalu memukul suspek sebelum lelaki itu merampas penyapu berkenaan dan memukul kepala, badan serta belakang wanita berkenaan sebelum terjatuh.

"Sebaik sahaja jatuh terlentang, suspek terus memukul badan mangsa sebelum dileraikan ibunya," katanya dalam kenyataan pada Selasa.

Difahamkan, kedua-dua beradik itu sudah lama berselisih faham dan sering bertengkar.

Tambah Stanley, mangsa kemudian dikejarkan ke Hospital Sibu dan akan menjalani pembedahan tulang belakang.

Jelasnya lagi, ahli keluarga dikatakan enggan melibatkan pihak polis susulan pada hari kejadian itu namun akur atas desakan mangsa.

Susulan itu katanya, polis menaham suspek pada jam 2.10 petang semalam dan akan direman bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 326A Kanun Keseksaan.

"Kes akan dirujuk kepada Pegawai Perlindungan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk mendapatkan Perintah Perlindungan Interim ke atas mangsa," katanya.

Sebelum ini negara juga telah dikejutkan dengan berita pemergian seorang kanak-kanak berusia tujuh tahun ditemui mati lemas di dalam tong air di dalam bilik rumah ibu kandungnya.

Lebih mengguris hati, jenazah ditemukan dengan kesan lebam dan kecederaan yang terdapat di tubuhnya.