Isteri Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim, YAM Che Puan Besar Khaleeda Bustamam berazam akan menggunakan kuasa yang ada padanya untuk membela nasib remaja Sindrom Down, Bella.

Menerusi laman sosial Instagram, Che Puan Khaleeda berkongsi luahan rasanya terhadap malang yang menimpa Bella untuk tatapan umum.

Jelas beliau, tindakan pengasas Rumah Bonda, Siti Bainun Ahd Razali dianggap pengecut kerana merasakan dirinya boleh terlepas daripada perbuatan keji yang telah dilakukan.

“Saya akan buat apa sahaja dengan kuasa yang saya ada untuk mendapatkan keadilan bagi pihak Bella. Saya menyampah dan penat dengan pengecut yang fikir mereka boleh buat apa sahaja kepada kanak-kanak tak berdaya ini dan lari daripadanya.

“Awak boleh menyorok di belakang barisan peguam awak tetapi karma akan datang menghukum awak di dunia dan akhirat nanti.

“Awak akan dijadikan contoh kepada pengecut-pengecut lain yang melakukan perkara yang sama pada masa akan datang,” tulis beliau.



Pendedahan penghuni Rumah Bonda di Wangsa Maju yang juga saksi pendakwaan kelima, Yasmin Nahar Mahmood, 19 mengatakan punca Siti Bainun tidak menyukai Bella adalah kerana insiden langsir bilik yang ditarik hingga tercabut besi.

Sejak kejadian itu, Siti Bainun mula marah-marah dan memukul Bella, namun dia tidak mengetahui motif tertuduh mahu mendera Bella.

Tambah saksi lagi, Bella didera secara secara mental pada bulan Februari 2021 manakala fizikal bermula Mac 2021.

Saksi itu juga berkata, dia pernah diarahkan oleh Siti Bainun untuk mengikat Bella dan membogelkannya sebelum dicurah dengan air panas.

Katanya, dia diarahkan Siti Bainun untuk pastikan Bella tidak bergerak dan menyasarkan air panas itu di bahagian tertentu.

Pada 20 Ogos 2021, Siti Bainun didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur sebagai orang yang dipertanggungjawab untuk menjaga kanak-kanak perempuan Sindrom Down berusia 13 tahun telah mengabaikan iaitu dengan menyebabkan kanak-kanak itu mengalami kecederaan fizikal dan emosi.

Pada 20 November 2021, Pengasas Rumah Bonda itu didakwa sekali lagi di mahkamah sama atas pertuduhan menganiaya seorang remaja perempuan Sindrom Down berusia 13 tahun.