Pelawak Tauke Jambu akhirnya mengaku ditahan oleh pihak berkuasa bagi membantu siasatan berhubung kegiatan pemerdagangan manusia bagi tujuan seks, baru-baru ini.

Namun, Tauke atau nama lengkapnya, Zamatul Amri Zakaria 45, menafikan penahanan tersebut adalah berkaitan dengan isu ‘bapak ayam’ dan perkara-perkara seperti yang disebutkan itu.

“Kepada yang tidak puas hati, memang saya ditahan untuk bantu siasatan dan saya telah pun memberikan kerjasama yang sepenuhnya kepada pihak berkuasa.

“Bukan jadi bapa ayam atau pengedar, tiada kaitan aktiviti tersebut,” katanya.

Pengakuan tersebut dilakukan Tauke yang juga merupakan bekas peserta Raja Lawak musim menerusi akaun Instagram Story miliknya yang diulang siar isterinya, Nadia Mohd Effendi, malam tadi.



Sebelum ini, Tauke sekeras-kerasnya menafikan dia adalah pelawak yang dimaksudkan ditahan polis Ahad lalu kerana dipercayai terlibat dengan kegiatan pemerdagangan manusia untuk tujuan eksploitasi seks di sebuah hotel di Kuala Pilah.

Berdasarkan laporan media, Ketua Polis daerah Kuala Pilah, Superintendan Amran Mohd Ghani memaklumkan, pelawak yang ditahan merupakan seorang lelaki dalam lingkungan 40-an ketika Ops Pintas dilaksanakan Bahagian Siasatan Jenayah (BSJ) Daerah sekitar pukul 10 pagi.

Dalam serbuan itu, polis merampas sebuah kereta Perodua Axia, beberapa bungkus kondom, sejumlah wang tunai dan empat biji telefon pintar.