Anggota Senario, Azlee Jaafar mengakui berasa kehilangan ke atas pemergiaan sahabatnya, Hamdan Ramli tengah hari tadi.


Azlee ketika di hubungi Gempak berkata, Hamdan tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda sedang sakit, sehinggalah dia pengsan ketika sedang mengadakan sesi raptai di sebuah acara pada 30 Disember lalu.

“Pada waktu itu, kami berasa seronok sangat sebab anggota Senario lain pun ada. Maklumlah, lama tak jumpa, dapat bersama dalam satu acara memang saya rasa gembira. Tetapi, tiba-tiba dia collapsed ketika raptai dan terus dihantar ke hospital. Di sana, dia ditidurkan.

“Sehinggalah doktor memberitahu yang jantungnya makin lemah, dan apa yang kami harapkan hanyalah keajaiban. Namun, Allah lebih menyayangi arwah. Sehingga kini, saya masih belum boleh menghadam berita pemergiaan arwah,” katanya.

Menurut Hamdan, jenazah arwah akan diuruskan di Hospital Sultanah Aminah (HSA) Johor Bahru sebelum dibawa ke Ipoh, Perak.

“Arwah meninggal pada hari yang mulia, hari Jumaat. Jadi, saya ada menghubungi saudara saya yang membuat khidmat van jenazah secara percuma. Jadi, van tersebut akan pergi ke HSA terlebih dahulu dan membawa jenazah ke Ipoh.

“Insya-Allah, urusan di HSA akan selesai sekitar 3 petang dan dijangka sampai ke Ipoh pada 8 malam. Bekenaan dengan urusan pengkebumian pada hari ini atau esok, itu belum pasti lagi. Saya akan bertolak ke Ipoh sebentar lagi,” kongsi Azlee.

Dalam pada itu, Azlee menyifatkan Hamdan sebagai seorang adik dan sebagai anggota yang paling tua, dia masih belum dapat menerima kenyataan bahawa Hamdan telah tiada.

“Saya sangat terasa kehilangan dia. Maklumlah, setiap kali buat persembahan, arwah merupakan sparring partner saya.

“Jujur… sehingga kini, saya masih belum boleh berhenti menangis, mengenangkan arwah. Namun, Allah lebih sayang arwah dan dia dipanggil pulang pada hari yang mulia iaitu hari Jumaat,” tutup Azlee.

Terdahulu, Hamdan atau nama sebenarnya Ahmad Hamdan Mohamed Ramli ditidurkan di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Sultanah Aminah Johor (HSA) akibat jangkitan kuman dalam darah.

Sepanjang hayatnya, Allahyarham pernah merupakan anggota kumpulan Senario yang turut dianggoi oleh Azlee, Wahid, Ilya, Saiful Apek dan Yasin.