Pemandu kepada artis sensasi Indonesia, Allahyarham Vanessa Angel, Tubagus Joddy tampil memohon maaf kepada keluarga arwah kerana menjadi punca kecelakaan jalan raya hingga meragut nyawa majikannya.

BACA: Artis Indonesia, Vanessa Angel & Suami Maut Kemalangan Jalan Raya

BACA: Punca Kemalangan Vanessa Angel Disiasat, Tiada Kesan Brek Ditemui

BACA: Tak Peduli, Bapa Nekad Mahu Kubur Vanessa Angel Digali, Dialihkan

Joddy mengakui telah memandu dalam keadaan mengantuk hingga menyebabkan terjadinya nahas jalan raya pada November tahun lalu.

"Saya meminta maaf kepada kepada keluarga almarhum Bu Vanessa dan Pak Bibi. Saya mengaku bersalah.

"Saya lalai, sehingga terjadilah kecelakaan di tol Jombang – Mojokerto. Saya juga meminta maaf kepada Gala Sky. Akibat kelalaian saya, dia kehilangan orang tua," kata Joddy dengan suara terketar-ketar.

Joddy memaklumkan telah membuat permohonan maaf kepada keluarga Vanessa dan Bibi namun tidak disampaikan secara langsung.

"Karena saya masih berada di tahanan. Sehingga tidak bisa menyampaikan permintaan maaf secara langsung," tambahnya.

Sidang media khas pada malam Rabu itu dipimpin oleh ketua hakim Bambang Setyawan secara atas talian.

Menceritakan semula, kata Joddy dia mengakui tertidur ketika terjadinya kecelakaan.

"Kesedaran terakhir saya saat sebelum terjadi kecelakaan Yang Mulia, ketika masih di jalan lurus. Lalu ketika mungkin mata saya tertidur langsung, ketika buka mata, mobil sudah menghadap ke belakang dan posisi sudah berhenti.

"Jadi saya tidak merasakan adanya tabrakan. Saya tidak merasakan ada benturan, cuma saya sempat mendengar suara kesakitan.

"Sebelum kejadian lumayan saya merasa mengantuk Yang Mulia, tapi saya berusaha tetap fit agar tidak ngerepoti bos saya Yang Mulia. Saat mengantuk saya turunkan antara 100 sampai 120 kilometer per jam Yang Mulia.

"Saya berasa seperti mimpi, kok tiba-tiba mobil berhenti dan tiba-tiba ada bau gosong di sini. Lalu lihat sebelah kiri, kenapa kok sampai hancur ini mobil terus mikir di mana Gala dan Vanessa yang saat itu tidak ada di dalam mobil," katanya.

Mengimbas semula, Vanessa dan suaminya, Febri Andriansyah meninggal dunia dalam nahas jalan raya di Tol Jombang, Kacamatan Bandar Kedungmulyo pada 4 November 2021.

Ketika kejadian, kenderaan yang dipandu oleh Joddy melanggar pembahagi jalan di sebelah kiri hingga melayang.

Joddy dan anak pasangan itu, Gala Sky serta pembantu rumah tangga mereka, Siska Lorensa hanya mengalami luka dan selamat. Joddy didakwa menjadi punca kepada nahas itu.