Salah seorang pelaku seni kelahiran Terengganu, Zizan Razak mengaku sedih selepas mengetahui berita negeri dan banyak kawasan di kampung halamannya terjejas teruk akibat banjir.

Zizan sewaktu dihubungi Gempak turut melahirkan kebimbangan apabila mendapat khabar kawasan kediaman ayahnya turut dinaiki air.

“Saya pun risau tentang abah saya, tapi Alhamdulillah kawasannya dinaiki sedikit air tetapi tidak masuk ke dalam rumah,” ujarnya menerusi kiriman suara.

Mengikuti rapat perkembangan banjir yang melanda Terengganu dan Kelantan, Zizan bagaimanapun memaklumkan belum dapat menghulurkan bantuan secara bersemuka kerana kekangan pekerjaan.

Dia yang baru memulakan penggambaran naskhah Rompak mengatakan sangat berbesar hati jika berpeluang ‘turun padang’ sekiranya punya kelapangan.

“Niat dihati mahu turun menghulurkan bantuan jika berkesempatan, sayangnya saya baru memulakan penggambaran.

“Tapi saya sangat berbesar hati kalau ada kelapangan untuk sama sama membantu mangsa banjir.

“Cuma buat masa ini, apa yang dapat saya lakukan adalah memberi kesedaran dan membantu repost kebanyakan perkembangan atau bantuan yang diperlukan sepanjang musibah ini terjadi,” katanya.

Pelakon ini juga berharap agar semua pihak dapat menjalankan misi menyelamat dengan baik.

“Diharap pihak kerajaan atau NGO dapat menjalankan misi bantuan dengan baik dan mampu menyelamatkan atau bakal menyelamatkan seramai mangsa yang boleh,” ujarnya lagi.

Zizan kemudian menitipkan doa buat seluruh mangsa banjir di Pantai Timur.

“Untuk mangsa banjir di Terengganu atau di Pantai Timur, semoga kuat menghadapi bencana ini. Kita tidak inginkan, tapi berlaku atas izin Allah.

“Saya menyeru umat Islam dan rakyat Malaysia berdoa untuk semua mangsa banjir berjaya diselamatkan dan cepat pulih seperti sedia kala,” katanya menutup bicara.

Sementara itu, BERNAMA melaporkan keadaan banjir di Terengganu hari ini semakin buruk, manakala jumlah mangsa banjir di Kelantan terus menunjukkan penurunan.